Newsroom

Newsroom

H "Αριάγνη" του Στρατή Τσίρκα στο Θέατρο Τέχνης

Το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης συνεχίζουν και φέτος τη συνεργασία τους παρουσιάζοντας την «Αριάγνη», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Στρατή Τσίρκα «Ακυβέρνητες πολιτείες».

59faf9551dc524cb018b4725

Πρόκειται για ένα εγχείρημα που ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία την περασμένη θεατρική περίοδο καθώς για πρώτη φορά μεταφέρεται στην ελληνική σκηνή το εμβληματικό αυτό έργο της μεταπολεμικής νεοελληνικής πεζογραφίας.

Μια σταθερή ομάδα δέκα ηθοποιών, συνεργάζεται με τρεις διαφορετικούς σκηνοθέτες που ζωντανεύουν ο καθένας από τη δική του οπτική, ένα μέρος της τριλογίας. Έτσι μετά τη «Λέσχη», σε σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου που παρουσιάστηκε και φέτος σε επανάληψη στη σκηνή του Υπογείου, τη σκυτάλη παίρνει ο Γιάννης Λεοντάρης στη σκηνή της Φρυνίχου με την «Αριάγνη», ενώ θα ακολουθήσει, επίσης στη σκηνή της Φρυνίχου η «Νυχτερίδα» σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη. Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα μέρη της τριλογίας του Τσίρκα είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους, όπως και οι παραστάσεις. Με λίγα λόγια δε χρειάζεται να έχει παρακολουθήσει κανείς το πρώτο μέρος για να μπορέσει να παρακολουθήσει το δεύτερο ή το τρίτο.

Η «Αριάγνη» είναι πορεία σ΄ έναν επικίνδυνο λαβύρινθο και πεδίο σκληρών και οδυνηρών συγκρούσεων. Στην Αίγυπτο του 1943, η σύγκρουση του κεντρικού ήρωα Μάνου Σιμωνίδη με τον ίδιο του τον εαυτό και το δίλημμα πολιτική δράση ή καλλιτεχνική έκφραση, συνυπάρχει με μία σειρά άλλων συγκρούσεων: με τον κυνισμό της ελληνικής αστικής τάξης και των Άγγλων συμμάχων, με την σταλινική νοοτροπία του κομματικού μηχανισμού, με τη σαρκικότητα του έρωτα και τέλος, με το ανοιχτό πνεύμα της Αριάγνης, του προσώπου στο οποίο ο Τσίρκας εμπιστεύεται τον μίτο για την τελική έξοδο από τον λαβύρινθο όπου ο Μάνος Σιμωνίδης είναι εγκλωβισμένος. Ο Σιμωνίδης, τραυματισμένος από την αρχή του έργου μετά από αεροπορικό βομβαρδισμό, βιώνει και σωματικά τις παραπάνω συγκρούσεις μένοντας μετέωρος ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα, τον εφιάλτη και το βίωμα.

Σκηνοθετικό σημείωμα

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Λεοντάρης σημειώνει: ο ίδιος ο τίτλος του μυθιστορήματος του Τσίρκα θέτει το θεμελιώδες ερώτημα για τον σκηνοθέτη : ποιος είναι ο πρωταγωνιστής αυτού του έργου; Ποιοι είναι οι βασικοί πόλοι της σύγκρουσης που περιγράφει ο συγγραφέας; Όταν δέχεσαι να μετατρέψεις ένα εμβληματικό κείμενο-ποταμό 350 σελίδων σε θεατρικό κείμενο 80 σελίδων, ήδη το έχεις προδώσει. Προδίδοντάς το όμως, μπορείς ταυτόχρονα να παραμένεις “ερωτευμένος” μαζί του. Το σημαντικό δεν είναι να δώσεις διαπιστευτήρια “πίστης” στο κείμενο του Τσίρκα αλλά να αυθαιρετήσεις δημιουργικά, με απόλυτο σεβασμό στην ποιητική του και την ιδεολογία του.

Η παράσταση, πέρα από τους δύο βασικούς πόλους σύγκρουσης του κειμένου του Τσίρκα, τον Μάνο και το Ανθρωπάκι, δημιουργεί έναν τρίτο ισχυρό πόλο, δίνοντας στον κυνικό πολιτευτή Μερτάκη, το ρόλο του κονφερανσιέ. Αυτός αποτελεί και τον κεντρικό άξονα της παράστασης καθώς με την ρητορική του επιχειρεί να παγιδεύσει και να “χειριστεί” την σκέψη των θεατών. Έτσι, η παράσταση αποκτά χαρακτηριστικά performance καθώς οι συγκρούσεις συμβαίνουν και τα αδιέξοδα προκύπτουν “εδώ και τώρα”, ενώπιον των θεατών οι οποίοι εμπλέκονται σ’αυτά. Την τελική λύση στο αδιέξοδο καλείται να δώσει κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή η Αριάγνη, όχι δραματουργικά, ως μυθιστορηματικός ήρωας του Τσίρκα, αλλά σκηνικά, ως ηθοποιός της παράστασης.

Συντελεστές:

Διασκευή-Σκηνοθεσία-Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Λεοντάρης

Σκηνικά-Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου

Επιμέλεια κίνησης: Νικολέτα Ξεναρίου

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Βοηθός σκηνοθέτης: Μαριλένα Κατρανίδου

Διανομή ( με αλφαβητική σειρά)

Θανάσης Βλαβιανός, Παντελής Δεντάκης, Θανάσης Δήμου, Γιώργος Κριθάρας, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιώτα Μηλίτση, Ηλέκτρα Νικολούζου, Δημήτρης Πασσάς, Ερατώ Πίσση, Μάνος Στεφανάκης.

Φωτογράφος παράστασης: Μυρτώ Αποστολίδου

Πρεμιέρα:

15 Νοεμβρίου

Τετάρτη: 18.00

Πέμπτη, Παρασκευή: 20:30

Σάββατο, Κυριακή: 21:00

Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Φρυνίχου, Φρυνίχου 14, Πλάκα

Eισιτήρια:

Τετάρτη & Παρασκευή: 15€ γενική, 10€ μειωμένο και 8€ οι άνεργοι | Πέμπτη: 10€ γενική είσοδος | Σάββατο: 18€ γενική και 12€ μειωμένο, ανέργων | Κυριακή: 16€ γενική και 12€ μειωμένο, ανέργων

Πληροφορίες / Κρατήσεις:

Τηλ.: 210 3222464 | www.theatro-technis.gr | www.n-t.gr

Γεράσιμος Παπαδόπουλος: «Προετοιμάζεται η επόμενη φάση σεισμικής έξαρσης στην Ελλάδα» (Video)

papadopoulos gerasimos ape

Γεράσιμος Παπαδόπουλος: «Προετοιμάζεται η επόμενη φάση σεισμικής έξαρσης στην Ελλάδα» (Video)

Ο ίδιος μιλώντας στην τηλεόραση του Action24 δήλωσε ότι στις 12 Οκτωβρίου συμπληρώσαμε μια ολόκληρη…

Κρήτη: Γύπας προσγειώθηκε πάνω σε αυτοκίνητο και άραξε σαν να μην συμβαίνει τίποτα – Έκπληκτοι οι οδηγοί (εικόνα)

pexels harry lette 1201293 2304545

Κρήτη: Γύπας προσγειώθηκε πάνω σε αυτοκίνητο και άραξε σαν να μην συμβαίνει τίποτα – Έκπληκτοι οι οδηγοί (εικόνα)

Ένα αρκετά σπάνιο περιστατικός σημειώθηκε στην Κρήτη με έναν γύπα να κάθεται πάνω σε ένα…

Καλάβρυτα: «Φοβήθηκα ότι θα πεθάνω, αν δεν ήταν ο οδηγός θα ήμασταν ακόμα μέσα», λέει μαθήτρια (Video)

a3d309bf kalavryta troxaio 640x426 1

Καλάβρυτα: «Φοβήθηκα ότι θα πεθάνω, αν δεν ήταν ο οδηγός θα ήμασταν ακόμα μέσα», λέει μαθήτρια (Video)

Μαθήτρια που βρισκόταν μέσα στο λεωφορείο, περιγράφει στην τηλεόραση του Mega τον τρόπο που έζησε…

Ζαμάνη: Η απάντησή της για τη μπλούζα – «15 μέρες μετά τη συναυλία κιτρινίλα και γλίτσα» (video)

zamani 1 1536x840 1

Ζαμάνη: Η απάντησή της για τη μπλούζα – «15 μέρες μετά τη συναυλία κιτρινίλα και γλίτσα» (video)

«Στροφή στο ανούσιο για να κρυφτεί κάτω από το χαλάκι το σημαντικό. Δεν τρώμε κουτόχορτο»,…

Έρχεται ο «κομήτης του αιώνα» – Οδηγίες από το Αστεροσκοπείο Αθηνών για το πώς θα τον δούμε

komitis

Έρχεται ο «κομήτης του αιώνα» – Οδηγίες από το Αστεροσκοπείο Αθηνών για το πώς θα τον δούμε

Ο συγκεκριμένος κομήτης αναμένεται να κάνει την εμφάνιση του στη χώρα μας μέχρι τέλος του…

Θεσσαλονίκη: Οδηγός μηχανής χτύπησε, εκσφενδόνισε και εγκατέλειψε 27χρονο – Έκκληση από τον πατέρα του

5661208

Θεσσαλονίκη: Οδηγός μηχανής χτύπησε, εκσφενδόνισε και εγκατέλειψε 27χρονο – Έκκληση από τον πατέρα του

Η μηχανή χτύπησε τόσο δυνατά τον νεαρό που τον εκσφενδόνισε μέτρα μακριά