«Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου στο Θέατρο Τέχνης

Η «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου, που συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια σκηνικής ενσάρκωσης από τον Βασίλη Παπαβασιλείου, επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν στην οδό Φρυνίχου, παραμένοντας πάντα ένας φόρος κατάφασης στη δύναμη της ποίησης, του θεάτρου και της ζωής.

papavasileiou eleni ritsou

Η «Ελένη», γεννήθηκε το 1999 στην Πνύκα για τη θεατρική βραδιά «Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος» του Φεστιβάλ Αθηνών και στα είκοσι χρόνια της καταμετρά εκατοντάδες παραστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου λέει για το κείμενο

Oι αρχαιόθεμοι «γυναικείοι μονόλογοι» της «Τέταρτης Διάστασης». Τα κομμάτια αυτά παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς με λαμπρά συνήθως αποτελέσματα (προσωπικά μου έχει τύχει να θαυμάσω κάποια από τα αποτελέσματα αυτά), τα οποία όμως παραπέμπουν μοιραία στον κλειστό κόσμο του «ψυχολογικού θεάτρου». Η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής «περσόνα», είναι υπεύθυνη, κατά τη γνώμη μου, γι’ αυτή την παραπλανητική αναγωγή.

Γιατί παραπλανητική; Μα γιατί ο Ρίτσος είναι πολύ πιο κοντά στον αρχαίο συνάδερφό του παρά στον Τένεση Ουίλιαμς. Θα’ λεγε κανείς ότι ο Ουίλιαμς είναι γι’ αυτόν η αφετηρία, για να αναπλεύσει τον ποταμό του θεάτρου και να συναντήσει τον Ευριπίδη. Το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών. Το ανθρώπινο πάθος , είτε τη «γυναικεία» ψυχή αφορά είτε την «ανδρική», φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα ως έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, που φέρουν τα ωραία ονόματα Πόθος, Δόξα, Ομορφιά, και συνθέτουν το δίχτυ της Μοίρας μας.

Στους μονολόγους του Ρίτσου το πάθος δεν εκτίθεται ως άμεσο βίωμα, αλλά ως αναδρομή. Όχημα αυτής της αναδρομής είναι η γλώσσα. Κάτι περισσότερο : η γλώσσα και το παιχνίδι της είναι η μόνη ταυτότητα των ηρώων του. Η κατά συνθήκη ονομασίες Αίας , Ορέστης, Ελένη κτλ. δε σηματοδοτούν ατομικές οντότητες αλλά κόμπους του Μύθου, ή μ’ άλλα λόγια της ακατάλυτης δύναμης του Απρόσωπου που εξυφαίνει, που πλέκει τη μικρή ζωή του καθενός μας. Τι άλλο έκανε η αρχαία τραγωδία;

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Σκηνογραφία: Μαρί-Νοέλ Σεμέ
Μουσική: Γιάννης Μεταλλινός
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Καλλιτεχνική συνεργάτις- Εκτέλεση παραγωγής: Νικολέτα Φιλόσογλου
Παίζουν: Βασίλης Παπαβασιλείου και Νίκος Σακαλίδης

Info:
Κάθε Τετάρτη στις 18:00
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Φρυνίχου 14, Πλάκα

 

Πειραιάς: 16χρονη μαχαίρωσε 19χρονη έξω από κλαμπ – Συνελήφθη μαζί με τον συνεργό της

εκ 2

Πειραιάς: 16χρονη μαχαίρωσε 19χρονη έξω από κλαμπ – Συνελήφθη μαζί με τον συνεργό της

Σοκαριστικό περιστατικό στον Πειραιά, με μια 16χρονη να μαχαιρώνει μια 19χρονη και να την παρατάει

Αυτοκτόνησε ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Evan Wright – Είχε ταυτιστεί με την ιστορία της Paris Hilton

3a91489d839edf3fc448e912e31119ae XL

Αυτοκτόνησε ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Evan Wright – Είχε ταυτιστεί με την ιστορία της Paris Hilton

Ο Wright, είχε προσφάτως μιλήσει για το μετατραυματικό στρες από το οποίο υπέφερε εξαιτίας των βιωμάτων του…

Δέκα τραμπούκοι στα Ανώγεια ξυλοκόπησαν 16χρονο επειδή φορούσε σκουλαρίκι και βερμούδα: Το ξέσπασμα της μητέρας του

Πύργος κοριτσάκι

Δέκα τραμπούκοι στα Ανώγεια ξυλοκόπησαν 16χρονο επειδή φορούσε σκουλαρίκι και βερμούδα: Το ξέσπασμα της μητέρας του

Άγριος ξυλοδαρμός 16χρονου στα Ανώγεια επειδή τόλμησε να φορέσει σκουλαρίκι και βερμούδα

Γιατί η είδηση για το 3χρονο κοριτσάκι που το έσκασε από το σπίτι του στην Κρήτη κρύβει μια σκληρή αλήθεια

Κρητη 3χρονο

Γιατί η είδηση για το 3χρονο κοριτσάκι που το έσκασε από το σπίτι του στην Κρήτη κρύβει μια σκληρή αλήθεια

Το περιστατικό με το παιδάκι στην Κρήτη φέρνει ξανά στο φως μια πολύ σημαντική παθογένεια…

Σπύρος Μπιμπίλας: Απάντησε στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και στο «οι ηθοποιοί δεν πρέπει να μπαίνουν στην πολιτική»

MixCollage 16 Jul 2024 03 42 PM 2235

Σπύρος Μπιμπίλας: Απάντησε στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και στο «οι ηθοποιοί δεν πρέπει να μπαίνουν στην πολιτική»

Μάλιστα ο Σπύρος Μπιμπίλας εξήγησε και τι άλλαξε τον τελευταίο καιρό για τους ηθοποιούς, μετά…