ΜΚ

Μυρτώ Κελεσίδου

Οι παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο έγιναν συνήθεια – Πόσο ασφαλείς είμαστε; (video)

Google, Facebook, Amazon, British Airways, Uber. Εταιρείες – κολοσσοί που κάποιες από αυτές τις χρησιμοποιούμε επί καθημερινής βάσεως. Κι όμως πέρα από την αίγλη που εκπέμπουν και οι πέντε, έχουν κάτι ακόμα κοινό, την αδυναμία τους να προστατέψουν τα προσωπικά δεδομένα εκατομμύρια χρηστών απ’ όλο τον κόσμο.

cyber stalker

Σε μια εποχή που η χρήση του διαδικτύου έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, τα κενά που παρουσιάζονται στην ασφάλεια δημιουργούν ανησυχία, προβληματισμό αλλά και πολλά ερωτήματα. Πολλοί συχνά διαπιστώνουμε το τελευταίο διάστημα πως μεγάλες εταιρείες πέφτουν θύματα χάκερ. Παρά το γεγονός πως οι νέες τεχνολογίες θα έπρεπε να προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια, στην πραγματικότητα συμβαίνει το αντίθετο.

Ο πρόεδρος της εταιρείας Internet Now, Νίκος Βασιλάκος μιλώντας στο koutipandoras.gr εξηγεί πού οφείλεται αυτή η διαρροή προσωπικών δεδομένων από μεγάλες εταιρείες, πόσο προσεκτικοί πρέπει να είμαστε με τη χρήση του διαδικτύου και αν τελικά είμαστε ασφαλείς.

Πέντε περιπτώσεις διαρροών

Στις αρχές Οκτωβρίου, έγινε γνωστό πως η Alphabet Inc’s της Google διέρρευσε προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων χιλιάδων χρηστών της με λογαριασμούς στο κοινωνικό δίκτυο Google+ . Επέλεξε δε να μην αποκαλύψει τη διαρροή υπό τον φόβο του ρυθμιστικού εξονυχιστικού ελέγχου που αυτό θα επέφερε. Ένα σφάλμα στο λογισμικό του ιστότοπου κοινωνικής δικτύωσης έδωσε στους εξωτερικούς προγραμματιστές τη δυνατότητα πρόσβασης σε προσωπικά δεδομένα από τα προφίλ Google+ από το 2015 μέχρι και τον Μάρτιο του 2018.

Ένα μήνα νωρίτερα, τον περασμένο Σεπτέμβριο, έγινε γνωστό ότι ο διαδικτυακός κολοσσός Amazon ερευνά το ενδεχόμενο εργαζόμενοί της να πούλησαν απόρρητες πληροφορίες σε τρίτες εταιρείες. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι της εταιρείας, φαίνεται να πουλούσαν μέσω τρίτων, εσωτερικά δεδομένα και άλλες απόρρητες πληροφορίες σε εμπόρους που πουλούσαν τα προϊόντα τους στον ιστότοπο του αμερικανικού κολοσσού προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Λίγες μόνο ημέρες πριν, στις αρχές του Σεπτέμβρη,  η μεγάλη  αεροπορική εταιρεία, Bristish Airways ανακοίνωσε πως ερευνά την κλοπή δεδομένων 380.000 πελατών της από την ιστοσελίδα και την εφαρμογή της μεταξύ 21 Αυγούστου και 5 Σεπτεμβρίου. Η εταιρεία υποστήριξε πως βρέθηκε στο στόχαστρο κυβερνοεπίθεσης και απλά εξέφρασε την «βαθιά της λύπη» για ο,τι συνέβη.

Η εταιρεία παροχής υπηρεσιών Uber, κράτησε κρυφή μια κυβερνοεπίθεση που δέχτηκε, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα προσωπικά δεδομένα 57 εκατομμυρίων πελατών και οδηγών της παγκοσμίως. Η επίθεση που δέχτηκε η εταιρεία από χάκερ σημειώθηκε τον Οκτώβριο του 2016 ωστόσο, έγινε γνωστή ένα χρόνο μετά, αφού η ίδια παραδέχθηκε πως δεν ενημέρωσε ποτέ τις αρμόδιες αρχές, αλλά αντιθέτως προχώρησε στην πλήρη συγκάλυψη του περιστατικού.

Και φυσικά, ποιος μπορεί να ξεχάσει τη μεγάλη διαρροή προσωπικών δεδομένων από την Facebook, όταν τον περασμένο Μάρτιο έγινε γνωστό πως η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Cambridge Analytica χρησιμοποίησε δεδομένα τουλάχιστον 87 εκατομμυρίων χρηστών του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου χωρίς την άδεια τους. Τα δεδομένα αυτά που απέκτησε παράνομα, τα χρησιμοποίησε ώστε να αναπτύξει ένα λογισμικό το οποίο θα της επέτρεπε να προβλέπει και να επηρεάζει τις πολιτικές επιλογές των ψηφοφόρων. Όσο για το τι κόστισε όλο αυτό στην Facebook; Περίπου 565.000 ευρώ που ήταν το πρόστιμο – «χάδι» που της επέβαλλαν οι ρυθμιστικές αρχές.

«Θύματα» οι νέοι

Και τα πέντε περιστατικά διαρροής προσωπικών δεδομένων καταγράφηκαν από εταιρείες – κολοσσούς. Κι όμως, φάνηκαν αδύναμες και μικρές όταν έπρεπε να αποδείξουν ότι προτεραιότητά τους είναι η ασφάλεια των χρηστών.

Σύμφωνα με τον κύριο Νίκο Βασιλάκο αυτό συμβαίνει διότι «αυτές οι διαρροές είναι από περιπτώσεις όπου παλιοί σκληροί δίσκοι πετάχτηκαν απρόσεκτα στα σκουπίδια και έγιναν βορά σε κράκερ και χάκερ. Δεν είναι από τα κατεξοχήν σε λειτουργία συστήματά τους. Άλλες φορές όμως έχουμε παραβιάσεις, αυτές οι παραβιάσεις έχουν να κάνουν με αναβαθμίσεις λογισμικού την ώρα που γίνεται χρήση του site το οποίο καταλήγει σε υποκλοπή προσωπικού δεδομένου».

Όποια και αν είναι όμως η αιτία που συμβαίνουν οι διαρροές αυτές, τέτοια περιστατικά έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κοινωνία και ειδικότερα στην νέα γενιά η οποία μαθαίνει από πολύ μικρή ηλικία να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο. Σύμφωνα με έρευνα της Micrososft με τίτλο “Civility, Safety and Interaction Online – 2018» («Κινητικότητα, Ασφάλεια και online Αλληλεπίδραση- 2018), τα άτομα ηλικίας 18-34 ετών είναι εκείνα που εκτίθενται περισσότερο στους διαδικτυακούς κινδύνους. Μάλιστα, το 73% των ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα από 22 χώρες είχε τουλάχιστον μία αρνητική εμπειρία σε έναν από τους 21 διαφορετικούς κινδύνους του διαδικτύου που παρουσιάζονταν στην έρευνα. Η έκθεση αυτή δημιούργησε συνέπειες στην υγεία τους, όπως άγχος, κατάθλιψη, έλλειψη ύπνου, απώλεια φίλων.

Τα καλά νέα ωστόσο, είναι ότι οι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες εξέφρασαν μεγάλη εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να χειρίζονται τους κινδύνους του διαδικτύου αν και το 60% δήλωσε επίσης ότι δεν γνωρίζει ή δεν είναι σίγουρο πού να απευθυνθεί για να ζητήσει βοήθεια σε περίπτωση κινδύνου. Παράλληλα, οι μισοί από το ποσοστό αυτό είπαν ότι είναι δύσκολο να βρουν βοήθεια την στιγμή που την χρειάζονται.

Τι να κάνουμε για να προστατευτούμε

Μπορούμε λοιπόν, να προστατευτούμε από τους κινδύνους του διαδικτύου; Και αν ναι, πώς; Σίγουρα η λύση δεν είναι να σβήσουμε το facebook ή να σταματήσουμε τις διαδικτυακές μας συναλλαγές εν έτη 2018.

Η εφαρμογή του  GTPR «Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων» από τον περασμένο Μάιο ήρθε με σκοπό να φέρει αλλαγές στον τρόπο που οι επιχειρήσεις συλλέγουν, χειρίζονται και επεξεργάζονται τα προσωπικά δεδομένα. Σκοπός λοιπόν, του καινούργιου αυτού κανονισμού είναι τα προσωπικά δεδομένα των Ευρωπαίων πολιτών να προστατεύονται και να διατηρούνται ασφαλή.

«Μετά την εφαρμογή του GTPR έχει βελτιωθεί πάρα πολύ η ευαισθητοποίηση και η γνώση ακόμα και των απλών πολιτών για την χρήση των προσωπικών δεδομένων στο internet» επισημαίνει μιλώντας στο koutipandoras.gr ο κ. Βασιλάκος.

Πέρα όμως από αυτό, θα πρέπει και οι ίδιοι οι πολίτες να είναι προσεκτικοί στις καθημερινές τους διαδικτυακές συναλλαγές. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, όσοι επιθυμούν να συνάψουν συναλλαγές διαδικτυακά  «Θα πρέπει να πηγαίνουν σε οργανωμένες επιχειρήσεις σε πιστοποιημένους διαδικτυακούς τόπους ώστε αν μη γίνονται θύματα υποκλοπής προσωπικών δεδομένων».

Επομένως, για τον κ. Βασιλάκο «εμπιστευόμαστε το internet, προσέχουμε στο internet και δεν δίνουμε δωρεάν και ανοιχτά τα προσωπικά μας δεδομένα». Πρέπει επίσης να είμαστε προσεκτικοί, να είμαστε πάντα σε επιφυλακή, να μη βάζουμε τα στοιχεία μας απρόσεκτα και να μην υπογράφουμε πριν διαβάσουμε τους όρους χρήσης.

 

Γεράσιμος Παπαδόπουλος: «Προετοιμάζεται η επόμενη φάση σεισμικής έξαρσης στην Ελλάδα» (Video)

papadopoulos gerasimos ape

Γεράσιμος Παπαδόπουλος: «Προετοιμάζεται η επόμενη φάση σεισμικής έξαρσης στην Ελλάδα» (Video)

Ο ίδιος μιλώντας στην τηλεόραση του Action24 δήλωσε ότι στις 12 Οκτωβρίου συμπληρώσαμε μια ολόκληρη…

Κρήτη: Γύπας προσγειώθηκε πάνω σε αυτοκίνητο και άραξε σαν να μην συμβαίνει τίποτα – Έκπληκτοι οι οδηγοί (εικόνα)

pexels harry lette 1201293 2304545

Κρήτη: Γύπας προσγειώθηκε πάνω σε αυτοκίνητο και άραξε σαν να μην συμβαίνει τίποτα – Έκπληκτοι οι οδηγοί (εικόνα)

Ένα αρκετά σπάνιο περιστατικός σημειώθηκε στην Κρήτη με έναν γύπα να κάθεται πάνω σε ένα…

Καλάβρυτα: «Φοβήθηκα ότι θα πεθάνω, αν δεν ήταν ο οδηγός θα ήμασταν ακόμα μέσα», λέει μαθήτρια (Video)

a3d309bf kalavryta troxaio 640x426 1

Καλάβρυτα: «Φοβήθηκα ότι θα πεθάνω, αν δεν ήταν ο οδηγός θα ήμασταν ακόμα μέσα», λέει μαθήτρια (Video)

Μαθήτρια που βρισκόταν μέσα στο λεωφορείο, περιγράφει στην τηλεόραση του Mega τον τρόπο που έζησε…

Ζαμάνη: Η απάντησή της για τη μπλούζα – «15 μέρες μετά τη συναυλία κιτρινίλα και γλίτσα» (video)

zamani 1 1536x840 1

Ζαμάνη: Η απάντησή της για τη μπλούζα – «15 μέρες μετά τη συναυλία κιτρινίλα και γλίτσα» (video)

«Στροφή στο ανούσιο για να κρυφτεί κάτω από το χαλάκι το σημαντικό. Δεν τρώμε κουτόχορτο»,…

Έρχεται ο «κομήτης του αιώνα» – Οδηγίες από το Αστεροσκοπείο Αθηνών για το πώς θα τον δούμε

komitis

Έρχεται ο «κομήτης του αιώνα» – Οδηγίες από το Αστεροσκοπείο Αθηνών για το πώς θα τον δούμε

Ο συγκεκριμένος κομήτης αναμένεται να κάνει την εμφάνιση του στη χώρα μας μέχρι τέλος του…

Θεσσαλονίκη: Οδηγός μηχανής χτύπησε, εκσφενδόνισε και εγκατέλειψε 27χρονο – Έκκληση από τον πατέρα του

5661208

Θεσσαλονίκη: Οδηγός μηχανής χτύπησε, εκσφενδόνισε και εγκατέλειψε 27χρονο – Έκκληση από τον πατέρα του

Η μηχανή χτύπησε τόσο δυνατά τον νεαρό που τον εκσφενδόνισε μέτρα μακριά