ΤΤ

Τάσος Τσακίρογλου

«Μάρμαρα», γκάφες και τηλεπωλητές

Oπως λέει ο ελληνιστής Ζακ Γκαγιάρ, «ο Παρθενώνας... διακηρύσσει εσαεί, με την αρμονία των κιόνων του, ότι το λειτουργικό υποστήριγμα μπορεί να γίνει και εκφραστής του Ωραίου».

583574bd1dc52424328b4ab0

Πρόκειται δηλαδή για μια θεωρητική σύλληψη που εκπροσωπεί μια πρωτότυπη σύνθεση της λειτουργικότητας (αρχιτεκτονική δομή) με την αισθητική απόλαυση (έκφραση του «κάλλους»).

Αυτό άλλωστε είναι που το καθιστά «κλασικό». Εντάσσεται σε μια ιδιαιτερότητα της δυτικής πολιτισμικής παράδοσης, την οποία ο κριτικός Τέχνης των New York Times, Τζον Τζάκσον, είχε αποκαλέσει «αναγκαιότητα των ερειπίων» (necessity for ruins). Δηλαδή, μια αίσθηση ότι γύρω από τα ερείπια του παρελθόντος κατασκευάζουμε και συνθέτουμε σπαράγματα μνήμης, προκειμένου να διαφοροποιηθούμε από άλλους πολιτισμούς.

Φυσικά, η προσέγγιση αυτή στην Ελλάδα έγινε ιστορικά πηγή όχι μόνο μιας αρχαιοπληξίας και προγονολατρείας, αλλά και βάση ενός εθνικισμού με πολιτισμικό πρόσημο. Παράλληλα τροφοδότησε τον κυρίαρχο εδώ και δύο αιώνες ευρωκεντρισμό και διεκδικήθηκε ακόμα και από τα ολοκληρωτικά καθεστώτα (φασισμός – ναζισμός) του εικοστού αιώνα. Σε κάθε περίπτωση, και ανεξαρτήτως της ιδεολογικής χρήσης των «ερειπίων», αυτά διατηρούν μια αυτοτελή ιστορική, πολιτισμική και καλλιτεχνική αξία και στο πλαίσιο αυτό ο Παρθενώνας (ο ναός ο αφιερωμένος στην Παρθένο Παλλάδα) κατέχει ξεχωριστή και εμβληματική θέση.

Η αφαίρεση και η φυγάδευση μέρους των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Ελγιν τον 19ο αιώνα εκπροσωπεί μια κορυφαία στιγμή του αποικιακού πνεύματος το οποίο κυριαρχούσε την εποχή εκείνη και οδήγησε σε μαζική λεηλασία σημαντικού μέρους της πολιτισμικής κληρονομιάς πολλών λαών ανά τον κόσμο.

Λίγο-πολύ τα γεγονότα είναι γνωστά και δεν χρειάζεται να τα επαναλάβουμε. Σ’ αυτό που πρέπει να σταθούμε είναι η αβάσταχτη ελαφρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν κάποιοι –αδαείς κατά τ’ άλλα– πολιτικοί θέματα πολιτισμού, διπλωματίας και διεθνών σχέσεων σαν επικοινωνιακές φωτοβολίδες χάριν εντυπωσιασμού.

Η φιέστα για τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821 φαίνεται ότι θα αποτελέσει ένα πεδίο για αλλεπάλληλες γκάφες της κυβέρνησης της Ν.Δ. Μετά τον διορισμό της Γιάννας Αγγελοπούλου (βασίλισσας μιας μεταλλαγμένης κιτς πλουτοκρατίας) στη θέση της επικεφαλής της επιτροπής διοργάνωσης των εκδηλώσεων, ήρθαν οι δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για «δανεισμό» των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Το τελευταίο απάντησε με αυθάδεια ότι πρέπει πρώτα η χώρα μας να το αναγνωρίσει ως νόμιμο ιδιοκτήτη των Μαρμάρων. Δηλαδή φωνάζει ο κλέφτης, να φοβηθεί ο νοικοκύρης. Αποικιοκρατική έπαρση και εκβιαστικά διλήμματα!

Καλό θα ήταν η σχέση με την παράδοσή μας και με τις υψηλότερες κατακτήσεις της να αποτελεί λόγο αναστοχασμού για το σήμερα και το αύριο της χώρας και όχι ευκαιρία για κινήσεις εντυπωσιασμού που καταλήγουν μπούμερανγκ. Φυσικά, δεν μπορώ να πω ότι με εκπλήσσει η νέα γκάφα Μητσοτάκη. Ο αντιπρόεδρός του, Αδωνις – Σπυρίδων Γεωργιάδης, τηλεπωλητής έργων αρχαίων συγγραφέων, είναι τυπικό δείγμα πολιτικού που συνδυάζει (και απολαμβάνει) όλα τα αμαρτήματα που περιγράψαμε παραπάνω: αρχαιοπληξία, προγονολατρεία και εθνικισμό με πολιτισμικό πρόσημο, ο οποίος καταλήγει σε ρατσισμό.

Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στη βάση τους είναι πλέον ένα ώριμο πολιτικό αίτημα και ως τέτοιο θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε, κινητοποιώντας και τη διεθνή κοινή γνώμη. Κάθε άλλη προσέγγιση –ευκαιριακού και καιροσκοπικού χαρακτήρα– εκφράζει απλώς άγνοια και επαρχιωτισμό και μόνο κακό κάνει στον τελικό σκοπό.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Σπύρος Μπιμπίλας: Απάντησε στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και στο «οι ηθοποιοί δεν πρέπει να μπαίνουν στην πολιτική»

MixCollage 16 Jul 2024 03 42 PM 2235

Σπύρος Μπιμπίλας: Απάντησε στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη και στο «οι ηθοποιοί δεν πρέπει να μπαίνουν στην πολιτική»

Μάλιστα ο Σπύρος Μπιμπίλας εξήγησε και τι άλλαξε τον τελευταίο καιρό για τους ηθοποιούς, μετά…

Σπίρτζης σε Κουτροκόη: «Θα χάσετε τη δουλειά σας με αυτό το κόστος» – «Τα δικά σας οικονομικά να κοιτάτε» (video)

InCollage 20240716 145105784

Σπίρτζης σε Κουτροκόη: «Θα χάσετε τη δουλειά σας με αυτό το κόστος» – «Τα δικά σας οικονομικά να κοιτάτε» (video)

Ο Χρήστος Σπίρτζης έκανε κάποιες «παρατηρήσεις» στην Ντόρα Κουτροκόη και εκείνη έδωσε τη δική της…

Ολυμπιακοί Αγώνες: Πότε αγωνίζονται οι Έλληνες αθλητές – Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα

6198689

Ολυμπιακοί Αγώνες: Πότε αγωνίζονται οι Έλληνες αθλητές – Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα

Οι Ολυμπιακοί αγώνες πλησιάζουν και οι Έλληνες αθλητές είναι έτοιμοι για την προσπάθεια τους στα…

Ανακαλύφθηκε σπήλαιο στη Σελήνη – Γιατί πιστεύουν πως θα μπορούσε να φιλοξενήσει ανθρώπους

448936033 1726600991079845 5375035058925651852 n

Ανακαλύφθηκε σπήλαιο στη Σελήνη – Γιατί πιστεύουν πως θα μπορούσε να φιλοξενήσει ανθρώπους

Δημιουργήθηκε πριν από εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια χρόνια, όταν η λάβα έρεε στη Σελήνη, δημιουργώντας μια…

Σπύρος Χατζηαγγελάκης: Δέχθηκε επίθεση από σκύλο ο ηθοποιός – Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο

Καταγραφή 13

Σπύρος Χατζηαγγελάκης: Δέχθηκε επίθεση από σκύλο ο ηθοποιός – Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο

Μάλιστα ο ίδιος δημοσιοποίησε την περιπέτεια του μέσω Instagram, καθώς η ιδιοκτήτρια του σκύλου έφυγε…