ΚΚ

Κατέ Καζάντη

Ο Ντιόρ κι ο ξεπεσμός

Να εντάσσεις στην πραγματική ζωή μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, να τα επαναχρησιμοποιείς, δίνοντάς τους νέα πνοή, έξω από κάθε μουσειακή, νεκροζώντανη, λογική, να τα χαρίζεις εκ νέου στην ανθρωπότητα με άλλους ρόλους από τους αρχικούς, είναι, ίσως, μια πολιτική πράξη πέρα για πέρα λαϊκή

dior 0

Το μνημείο, δίχως τις επιβαρύνσεις του “μη εγγίζετε”, παραμένει μεν αξιοθαύμαστο, ταυτόχρονα όμως ξαναπερνά στην υπηρεσία του ανθρώπου, όχι πια ως εξωπραγματικά καλλωπιστικό αλλά ωφέλιμα χρηστικό.

Η ισορροπία είναι λεπτή και εύθραυστη. Αν η τέχνη “είναι μια κραυγή του πνεύματος που ξαναγυρίζει στον εαυτό του με την απεγνωσμένη απόφαση να σπάσει τις αλυσίδες του, και στη ανάγκη με υλικά σφυριά»*, είναι ανθρώπινο χρέος να τίθεται η καλλιτεχνική δημιουργία στην υπηρεσία της κοινωνίας και να υπηρετεί κοινωνικούς σκοπούς. Αλλά το κοινωνικό χρέος είναι μια υπόθεση που καθένας/μια νοηματοδοτεί αναλόγως της ιδεολογίας, της διάνοιας και της συνείδησής του/ης. Εκείνος/η, λόγου χάρη, που αντιλαμβάνεται τον ιδεατό κόσμο ως το σύνολο ισότιμων κι ευτυχισμένων όντων, άλλη διάσταση θα δώσει στο “κοινωνικό” από εκείνο/ην που βλέπει μοναχά τον αέναο κύκλο του κέρδους από την εμπορευματοποίηση των διανοητικών αγαθών και τον ευτελισμό τους. Άλλης λογής εξάλλου είναι ο φετιχισμός που υποκινεί τον φιλότεχνο να κατέχει δίσκους μουσικής, πίνακες ζωγραφικής ή βιβλία κι άλλος αυτός που κάνει το άτομο να προσδιορίζει την κοινωνική του ύπαρξη μέσα από την κτήση πολυτελών ειδών ένδυσης, υπόδησης κ.ο.κ. που κοστίζουν το καθένα τους όσο δυο τρεις μισθοί του/ης μέσου εργαζόμενου/ης.

Στον υπαρκτό καπιταλισμό της σήμερον, να εκλαμβάνονται τα μνημεία ως κτήματα του λαού θεωρείται μια μάλλον βλάσφημη σκέψη. Περιβάλλονται από μια μυθολογική αχλή, περίπου εξουσιαστική, που τα εγκλωβίζει στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των ελίτ, αφού οι μάζες μαθαίνουν να τα αντιμετωπίζουν με έναν τρόπο σχεδόν μεταφυσικό: τα μνημεία είναι όπως κι ο θεός, μακρινά και, κυρίως, ξένα.

Αυτή, λοιπόν, η τόσο βολική για τις εξουσιαστικές τάξεις υπόθεση, μάς φέρνει εν Αθήναις τον Ντιόρ και τα τσιμέντα. Διότι όταν στην Ακρόπολη, τις εποχές των μνημονίων, ο κόσμος της εργασίας και της αριστεράς αναρτούσε πανό για να διεκδικήσει τα δικαιώματά του, σε μια προσπάθεια ταυτόχρονης αφύπνισης της διεθνούς κοινότητας, για τη δεξιά τούτο ήταν μια πράξη προσβολής. Του έθνους και της πολιτιστικής του κληρονομιάς, την οποία, φυσικά, εκλάμβαναν ως ιδιοκτησία τους. Μνημείο – είδωλο και η Ακρόπολη, που βόλευε τις εθνοκάπηλες συνειδήσεις, μνημείο – φόβητρο για τους από κάτω, που μια ζωή τους δίδαξαν να αντιμετωπίζουν με δέος εκείνα που επί της ουσίας δημιούργησαν κυριολεκτικά με τα χεράκια τους.

Τώρα, βεβαίως, επί τη Μητσοτάκεια βασιλεία, κυρίαρχη ιδεολογία είναι αυτή του τσιμεντώματος. Ποια κραυγή του πνεύματος, ποιες αλυσίδες, ποιο πάθος άναρχο, ποια διάνοια; Και ποια αφύπνιση; Όλα τούτα είναι ψιλά γράμματα, για κείνους που εκλαμβάνουν τους λαϊκούς αγώνες ως “διχαστικό λαϊκισμό” και ονομάζουν τη λαϊκή βούληση για μια κυβέρνηση άλλη από τη δική τους “σκοτεινό διάλειμμα”.

Πέραν του παρωχημένου της συμπλεγματικής αντίληψης “να (ξανα)γίνουμε γνωστοί στα ξένα κράτη”, ο αντιδραστικός χαρακτήρας να υποκύπτουμε στις μεταξωτές κορδέλες χάριν του τουρισμού, είναι επί της ουσίας παράδοση στον Μαμμωνά. Απευθείας ανάθεση στις ελίτ με τα φράγκα που ψωνίζουν Ντιόρ, στις ελίτ που μόνο τέτοια χωρούν στον αξιακό τους κώδικα, που μόνον έτσι κατανοούν τη χρησιμότητα των μνημείων και που μπερδεύουν την τέχνη με τα ματαιόδοξα κιτς “ιβέντ” πανάκριβων οίκων μόδας.

Αν, όμως, η όντως τέχνη “δεν μπορεί να μην είναι επαναστατική, δηλαδή να μην τείνει σε μια πλήρη και ριζική ανασύνθεση της κοινωνίας”**, απαραίτητη προϋπόθεση για να φιλοξενηθεί στην Ακρόπολη ο Ντιόρ θα έπρεπε να ήταν, δίχως αστεία, η πλήρης μετάλλαξή του. Να κοινωνικοποιηθεί, ίσως, και να κατασκευάζει ρουχισμό για πρόσφυγες – μετανάστες.

Όλα τ’ άλλα, τα τάχα μου της αριστοκρατίας, είναι διανοητικός ξεπεσμός.

*Αντρέ Μπρετόν, Μανιφέστο του Σουρεαλισμού

**Λεόν Τρότσκι – Αντρέ Μπρετόν, Μανιφέστο της Καλλιτεχνικής Δημιουργίας

Πηγή:Artinews

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Δημοσκόπηση: Πως βλέπουν οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ το «μπλόκο» σε Κασσελάκη – Η επόμενη μέρα στο ΠΑΣΟΚ

4810951

Δημοσκόπηση: Πως βλέπουν οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ το «μπλόκο» σε Κασσελάκη – Η επόμενη μέρα στο ΠΑΣΟΚ

Ο μοναδικός «κερδισμένος» σε σχέση με την προηγούμενη δημοσκόπηση φαίνεται να είναι το ΠΑΣΟΚ που…

Αίγυπτος: Άνοιξε το εντυπωσιακό μουσείο της Γκίζας – Είναι το μεγαλύτερο του κόσμου (εικόνες και video)

AP24289561746832

Αίγυπτος: Άνοιξε το εντυπωσιακό μουσείο της Γκίζας – Είναι το μεγαλύτερο του κόσμου (εικόνες και video)

Το συγκεκριμένο μουσείο στο Κάιρο έχει χαρακτηρίζεται ως «φαραωνικό» με χιλιάδες θησαυρούς

Καλάβρυτα: Πώς έγινε το ατύχημα με το ΚΤΕΛ – «Έσπασα με το πόδι μου το παρμπρίζ για να βγουν οι μαθητές» (εικόνες)

kalavryta

Καλάβρυτα: Πώς έγινε το ατύχημα με το ΚΤΕΛ – «Έσπασα με το πόδι μου το παρμπρίζ για να βγουν οι μαθητές» (εικόνες)

Ο οδηγός του λεωφορείου που ανατράπηκε στα Καλάβρυτα περιγράφει πώς έγινε το ατύχημα

Κεφαλογιάννη: Στην Ευελπίδων για τα ασφαλιστικά μέτρα – «Σας παρακαλώ, είμαι εδώ για τα παιδιά μου» (video)

6329409

Κεφαλογιάννη: Στην Ευελπίδων για τα ασφαλιστικά μέτρα – «Σας παρακαλώ, είμαι εδώ για τα παιδιά μου» (video)

Η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, βρέθηκε εκεί για την εκδίκαση των μέτρων κατά του Μίνου…

Τραγωδία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Τρίαθλου: Νεκροί δύο αθλητές την πρώτη ημέρα των αγώνων

massimo sartirana iz HuFCttA8 unsplash

Τραγωδία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Τρίαθλου: Νεκροί δύο αθλητές την πρώτη ημέρα των αγώνων

Δύο θάνατοι την πρώτη ημέρα των τελικών του Πρωταθλήματος Τριάθλου Τορεμολίνος-Ανδαλουσία.