Κεκάτος για ΥΠΠΟ: «Φιάσκο με την οσκαρική επιλογή» – Αποσύρονται 20 ελληνικές ταινίες σε ένδειξη διαμαρτυρίας

Τέσσερα σωματεία ζητούν εξηγήσεις για τις «μεθοδεύσεις που δεν τιμούν» το Υπουργείο, την παραίτηση ενός μέλους της επιτροπής και την αποκαλυπτική καταγγελία του σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου. Σε ένδειξη διαμαρτυρίας, είκοσι Έλληνες σκηνοθέτες αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία των Όσκαρ.

1675169977133 850785258 foinikas

Σειρά ερωτημάτων προκαλούν τις τελευταίες ημέρες οι αμφιλεγόμενες διαδικασίες που φέρεται να ακολούθησε το υπουργείο Πολιτισμού, οι οποίες αφορούν τη στελέχωση της αρμόδιας επιτροπής που θα επιλέξει την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου εύλογα, ζήτησε να μάθει χθες (20/08) «ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες» και κατά πόσο «υπήρξε πίεση προς το Υπουργείο Πολιτισμού για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες».

Μετά την αποκάλυψη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, δημιουργήθηκε -όπως ήταν αναμενόμενο- «ντόμινο» αντιδράσεων:

H ακαδημία μαζί με τον βραβευμένο σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτο ζητούν εξηγήσεις κάνοντας λόγο για «απαράδεκτους και θλιβερούς χειρισμούς». Τέσσερα σωματεία ζητούν συνολικά εξηγήσεις για τις «μεθοδεύσεις που δεν τιμούν» το Υπουργείο, την παραίτηση ενός μέλους της επιτροπής για λόγους ευθιξίας, και την ανάρτηση του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου. Παράλληλα, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, είκοσι Έλληνες σκηνοθέτες αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία των Όσκαρ.

Το χρονικό: Μέσα σε λίγες ώρες, είχε πλέον ανακοινωθεί μια τελείως διαφορετική επιτροπή

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με την χθεσινή ανακοίνωση της Ακαδημίας, το Υπουργείο κάλεσε ανθρώπους του χώρου να στελεχώσουν την γνωμοδοτική επιτροπή που προτείνει την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ, κι αφού επιβεβαίωσε τη συμμετοχή τους, αποστέλλοντάς μάλιστα σχετικό υλικό και links για θέαση των ταινιών, εντελώς αιφνίδια τους επικοινώνησε πως η όλη επικοινωνία συνέβη «εκ παραδρομής».

Μέσα σε λίγες ώρες, είχε πλέον ανακοινωθεί μια τελείως διαφορετική επιτροπή, εγείροντας όπως είναι φυσικό ερωτήματα σχετικά με την όλη διαδικασία και το τι κρύβεται πίσω από αυτές τις έξαφνες αλλαγές.

Από την ώρα που έγινε γνωστή η σειρά των γεγονότων, η σκηνοθέτης Ασημίνα Προέδρου (“Πίσω από τις Θημωνιές”) παραιτήθηκε από τη –νέα– επιτροπή. Αναφέροντας πως «μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για με τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου –διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω– δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της».

Σήμερα λοιπόν ο Βασίλης Κεκάτος, βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα για τη μικρού μήκους ταινία του “Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς”, και σκηνοθέτης του πολυσυζητημένου φετινού “Milky Way”, έρχεται να ξεκαθαρίσει τα γεγονότα από τη δική του πλευρά.

Ο Κεκάτος επρόκειτο να είναι ο Πρόεδρος της επταμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής πριν το Υπουργείο αλλάξει γνώμη εν μια νυκτί.

Ακολουθεί η ανάρτηση του Βασίλη Κεκάτου:

«Εδώ και μερικές ώρες διαδραματίζεται ένα φιάσκο με φόντο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για το όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας. Πρόκειται για κάτι που είναι ήδη γνωστό στον κύκλο των κινηματογραφιστών αλλά αφορά όλο το σινεφίλ κοινό της χώρας.

Η ιστορία έχει ως εξής:

Ύστερα από μια ενθουσιώδη τηλεφωνική κλήση που δεχθήκαμε από το υπουργείο πολιτισμού, η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδακη κι εγώ αποδεχθήκαμε να συμμετάσχουμε στην επταμελή επιτροπή που θα παρακολουθήσει τις υποψήφιες ταινίες και θα αποφασίσει ποια θα είναι η ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία για το σχετικό όσκαρ. Λίγες μέρες αφότου δεχτήκαμε την πρόσκληση, λάβαμε ένα mail με τα links όλων των ταινιών που πρέπει να παρακολουθήσουμε, καθώς και σχετικές οδηγίες. Μέσα στις επόμενες μέρες προσωπικά έλαβα ένα ακόμη επίσημο mail από το υπουργείο στο οποίο μου γνωστοποιούνταν πως ορίσθηκα και ως πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής.

Την επόμενη μέρα εγώ και οι τρεις κύριες λάβαμε ένα ακόμη mail στο οποίο απαλλασσόμασταν από τα καθήκοντα μας καθώς όπως ανεκδιήγητα ανέφερε η επιστολή: το κάλεσμά μας συνέβη «εκ παραδρομής». Σαν να μην είχαν προηγηθεί όλα αυτά τα τηλέφωνα κι όλη αυτή η ηλεκτρονική επικοινωνία που διήρκησαν σχεδόν δύο εβδομάδες. Σαν κάποιος υπάλληλος αυθαίρετα και μυστικά να αποφάσισε να μας καλέσει και να μας προσφέρει πρόσβαση στο υλικό καλλιτεχνικών έργων, τα οποία θα έπρεπε να προστατεύονται με κάθε πιθανό τρόπο από ανθρώπους που δεν αποτελούν κομμάτι γνωμοδοτικού οργάνου κρατικής προέλευσης.

Πασιφανώς, η επιλογή μας και η πολυήμερη επικοινωνία μας είναι αδύνατον να έχει συμβεί «εκ παραδρομής» και για αυτόν τον λόγο εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής μας και της αντικατατάστασής μας με συνοπτικές διαδικασίες.

Ας σημειωθεί επίσης πως άλλο ένα μέλος της πρωταρχικής επιτροπής, το οποίο όμως δεν αντικατεστάθη, η ταλαντούχα συνάδελφος Ασημίνα Προέδρου, μόλις χθες παραιτήθηκε από τα καθήκοντά της, διαμαρτυρόμενη για τις ανεπίτρεπτες ενέργειες του υπουργείου απέναντι σε εμάς συγκεκριμένα αλλά και κατ’επέκταση σε όλη την ελληνική κινηματογραφία, η οποία απαιτεί απόλυτη διαφάνεια ως προς τις διαδικασίες που επηρεάζουν δραστικά κι αναπόφευκτα το μέλλον της.

Προσωπικά, είναι δεδομένο πως δεν αισθάνομαι προσβεβλημένος ή πικραμένος από την απόρριψη της παρουσίας μου σε μια επιτροπή αλλά ανησυχώ για τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν εκεί.

Το υπουργείο πολιτισμού οφείλει να είναι το σπίτι μας και στο σπίτι σου οφείλεις να αισθάνεσαι ασφάλεια. Εφόσον αυτή η ασφάλεια δε φαίνεται να μας παρέχεται, έχει σημασία η εκλογή των ταινιών που εκπροσωπούν τη χώρα στα όσκαρ να περάσει στα χέρια των ανθρώπων που ζουν από και για το σινεμά και η ψηφοφορία να πραγματοποιείται από τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Πρόκειται για ένα αίτημα δίκαιο και θέλω να πιστεύω πως η πολιτεία θα μεριμνήσει σχετικώς ώστε να αποφασίζει για το μέλλον μας η ανώνυμη πλειοψηφία όπως πάντα όριζαν οι κανόνες τη δημοκρατιας.

Λίγη δημοκρατία παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.

Μέχρι τότε αναμένουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη σκανδαλώδη συμπεριφορά με την οποία αντιμετωπιστήκαμε!
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο του Flix.»

Η απάντηση του ΥΠΠΟ

Αρχικά, και σε σχέση με το αίτημα της Ακαδημίας Κινηματογράφου να περάσει από το σώμα των ψηφοφόρων η απόφαση για την οσκαρική εκπροσώπηση της χώρας, η ανακοίνωση αναφέρει πως «Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής», η οποία «συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό», καθώς «έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.»

Η υπεράσπιση της ακεραιότητας της διαδικασίας τη στιγμή που οι άνθρωποι του χώρου είναι σε ξεσηκωμό είναι μάλλον άτοπη εδώ, ενώ την ίδια στιγμή η φράση φαίνεται τελείως άκομψη απέναντι στα άτομα των οποίων η συμμετοχή είχε αρχικά επιβεβαιωθεί στην επιτροπή από το Τμήμα Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων του ΥΠΠΟ. Τη στιγμή που ως Πρόεδρος μάλιστα είχε αρχικά οριστεί ο Βασίλης Κεκάτος, που έχει βραβευτεί με Χρυσό Φοίνικα ταινίας μικρού μήκους στο φεστιβάλ των Καννών.

Σχετικά με τον ορισμό της επιτροπής, η ανακοίνωση αναφέρει πως «πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής» και πως «αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση». Και πάλι το ζήτημα εδώ είναι άλλο: 4 άνθρωποι του χώρου, με αποδεδειγμένο κύρος, βρίσκονταν επί δύο εβδομάδες (σύμφωνα με την Ακαδημία και με τον Βασίλη Κεκάτο) σε συνεννοήσεις με ανθρώπους του Υπουργείου, έχοντας λάβει επιβεβαιώσεις για τη συμμετοχή τους, καθώς και links για θέαση των ταινιών.

Είναι προφανές πως για να συμβούν τέτοιες διαδικασίες απαιτείται κάτι πολύ περισσότερο από έναν άνθρωπο που πιθανώς ενεργεί εκτός πλαισίου, όπως αφήνει να εννοηθεί το κλείσιμο της ανακοίνωσης όπου αναφέρεται πως «για το θέμα της “εκ παραδρομής” της δήθεν απόφασης, έχουν ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ».

Το δεδομένο λοιπόν εδώ είναι πως εκ μέρους του Υπουργείου κινήθηκαν διαδικασίες για να οριστούν άτομα κύρους στην επιτροπή (όπως καταγγέλλει η Ακαδημία Κινηματογράφου, κι όπως επιβεβαιώνει ο Βασίλης Κεκάτος), αλλά τελευταία στιγμή και μέσα σε ένα διάστημα λίγων ωρών, ορίστηκε έξαφνα μια επιτροπή αποτελούμενη από διαφορετικά πρόσωπα.

Η Ακαδημία Κινηματογράφου, και 4 σωματεία επαγγελματιών του χώρου ζητούν να μάθουν το γιατί, καθώς και αν υπήρξε πίεση από άτομα σχετιζόμενα με υποψήφιες ταινίες. Απάντηση ακόμα δεν έχει δοθεί, σε κανένα από τα δύο ερωτήματα.

Αναλυτικά η απάντηση του υφυπουργού πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα:

Προς Δ.Σ.
Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ)
Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ)
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ)
Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ)
Ένωση Παραγωγών Έργων Επικοινωνίας (PACT)

Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας ,που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με την σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:

Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.

Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό. Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.

Σημειώνεται ότι για το θέμα της «εκ παραδρομής» της δήθεν απόφασης, έχουν
ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ.

Με εκτίμηση
Ιάσων Φωτήλας
Υφυπουργός Πολιτισμού

Σχετικό Άρθρο

Αποσύρονται 20 ελληνικές ταινίες σε ένδειξη διαμαρτυρίας

Όλα τα παραπάνω, το Υπουργείο Πολιτισμού τα κάνει δίχως να απαντά σε κανένα από τα επί της ουσίας ερωτήματα που όλα τα παραπάνω άτομα και φορείς έχουν δικαίως θέσει.

Τέσσερα σωματεία ζητούν εξηγήσεις για τις «μεθοδεύσεις που δεν τιμούν» το Υπουργείο, την παραίτηση ενός μέλους της επιτροπής για λόγους ευθιξίας, και την ανάρτηση του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου που μιλά για «φιάσκο με φόντο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ διεθνούς ταινίας», το Υπουργείο Πολιτισμού απαντά με ανακοίνωσή του στον ξεσηκωμό σύσσωμης της κινηματογραφικής κοινότητας.

Σε αντίδραση σε αυτή την ανακοίνωση, η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα ξεσηκώνεται: 20 από τις 23 ταινίες που πληρούν τις προϋποθέσεις για να εκπροσωπήσουν την χώρα στα Όσκαρ, αποσύρονται από την διαδικασία σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Ειδήσεις σήμερα:

Πορτοσάλτε και Αναστασοπούλου ετοιμάζουν εκπομπή στον ΣΚΑΙ και το τρέιλερ προκαλεί… γέλια (video)

Πέθανε ο 42χρονος που ξυλοκοπήθηκε άγρια από 18χρονο σε νυχτερινό κλαμπ στον Έβρο

Νέο έκτακτο δελτίου καιρού: Σε ποιες περιοχές θα «ρίξει» χαλάζι και κεραυνούς

Κυβερνητικό στέλεχος κλείστηκε σε ξενοδοχείο με πισίνα την ώρα που καιγόταν η Αττική – Δεν ήθελε να τον δει ο κόσμος έξω

Influencer που έχει ταξιδέψει σε 190 χώρες αποκάλυψε ποια είναι η πιο υπερεκτιμημένη

Απάντησε στον Άδωνι ο Πάνος Παπανικολάου: «Έχεις μεγαλύτερη σχέση με την Γροιλανδία παρά με την Υγεία»

InCollage 20240320 133300850 1536x863 1

Απάντησε στον Άδωνι ο Πάνος Παπανικολάου: «Έχεις μεγαλύτερη σχέση με την Γροιλανδία παρά με την Υγεία»

Αποστομωτική ήταν η απάντηση του γιατρού Πάνου Παπανικολάου στα όσα απαράδεκτα είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης

«Ας εξηγήσουμε τι είναι μπάτσος» – Η ΕΛ.ΑΣ ανέβασε βίντεο…και «βάζει» τα πράγματα στη θέση τους (!) (Video)

oplo astynomikos

«Ας εξηγήσουμε τι είναι μπάτσος» – Η ΕΛ.ΑΣ ανέβασε βίντεο…και «βάζει» τα πράγματα στη θέση τους (!) (Video)

Πλάνα με αστυνομικούς που βοηθούν πολίτες, διαδέχονται το ένα το άλλο, με πολλούς θεατές να…