ΓΜ

Γιάννης Μυλόπουλος

Δέκα αλήθειες που ΔΕΝ θα ακουστούν από τον κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ

Ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας της Θεσσαλονίκης. Κάθε χρόνο οι πρωθυπουργοί της χώρας είθισται, από την εποχή του Κωνσταντίνου Καραμανλή, να έρχονται στην πόλη για τα εγκαίνια της ΔΕΘ.

6292928

Υποσχόμενοι νέα έργα και νέες δράσεις που θα βελτιώσουν τη ζωή, την οικονομία και το περιβάλλον της πόλης.

Ο κ. Μητσοτάκης φέτος, για έκτη φορά από το 2019 που ανέλαβε την πρωθυπουργία, έρχεται στη Θεσσαλονίκη υποσχόμενος ακριβώς τα ίδια που υποσχέθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Και τα οποία, όπως εκ του αποτελέσματος προκύπτει, η κυβέρνησή του δεν τα υλοποίησε.

  1. Διαψεύδονται κάθε χρόνο οι υποσχέσεις του πρωθυπουργού για την παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Μητσοτάκης το 2019, στην πρώτη εμφάνισή του ως πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, είχε υποσχεθεί ότι το έργο θα λειτουργούσε τον Απρίλιο του 2023.

Τελικά, εκείνη η πρώτη υπόσχεση του πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του έργου έχει ήδη σήμερα πολλαπλά διαψευστεί από τα πράγματα. Αφού, δια της διαρκούς διολισθήσεως, έχοντας υποσχεθεί πρώτα για το τέλος 2023 και μετά για το μέσον 2024, η νέα υπόσχεση που δίνει φέτος ο κ. Μητσοτάκης είναι για την παράδοση του έργου το Νοέμβριο του 2024.

  1. Οι φετινές υποσχέσεις του πρωθυπουργού για το Μετρό εμπνέουν ανησυχία, γιατί δεν εγγυώνται την ασφάλεια της λειτουργίας του.

Ο πρωθυπουργός φέτος, υποσχόμενος την παράδοση του Μετρό, δεν υπόσχεται την εμπορική λειτουργία του έργου, όπως προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί για ένα σύγχρονο αυτόματο μητροπολιτικό σιδηρόδρομο που πληροί όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας για τη λειτουργία του.

Αντίθετα, ο πρωθυπουργός αυτό που υπόσχεται φέτος είναι το καινοφανές, ότι το έργο θα παραδοθεί, λέει, στους πολίτες στο τέλος του 2024.

Μια υπόσχεση που δεν δίνει εγγυήσεις ασφάλειας για τη λειτουργία του έργου. Καθώς γεννώνται ερωτηματικά, μετά τη… Σιβυλλική πρωθυπουργική εξαγγελία, αν στο τέλος του Νοεμβρίου του 2024 θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των δοκιμαστικών δρομολογίων που απαιτούνται, ώστε να επιτευχθεί η ασφαλής αυτόματη λειτουργία του έργου, όπως προβλέπουν οι διεθνείς προδιαγραφές.

Πρόκειται για έναν επικοινωνιακό χειρισμό, ο οποίος ειδικά μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, αποκτά ιδιαίτερη σημασία και προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους πολίτες και εν αναμονή επιβάτες του Μετρό.

Μια διαβεβαίωση της εταιρείας που έχει αναλάβει τη λειτουργία του έργου, ότι τέλος Νοεμβρίου το έργο θα πληροί το σύνολο των προδιαγραφών ασφαλείας, θα καθησύχαζε τη εύλογη ανησυχία.

  1. Η καθυστέρηση του Μετρό που προκλήθηκε μετά το 2019, κόστισε στο ελληνικό δημόσιο τουλάχιστον 100 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον, λόγω αποζημιώσεων που δόθηκαν στους εργολάβους.

Μια ακόμη σοβαρή διάψευση των υποσχέσεων του πρωθυπουργού, αφορά στο κόστος του έργου του Μετρό.

Καθώς όταν ο κ. Μητσοτάκης το 2019 εξήγγειλε την απόφασή του να αλλάξει ο υπάρχων σχεδιασμός, σύμφωνα με τον οποίον το έργο θα παραδίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020, υποσχέθηκε ότι με το νέο σχεδιασμό το έργο θα κόστιζε φτηνότερα.

Όμως τελικά, επειδή το ελληνικό δημόσιο αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι η καθυστέρηση του έργου οφείλεται αποκλειστικά στο ίδιο, μια και ο κορυφαίος εκπρόσωπός του ήταν εκείνος που άλλαξε τον σχεδιασμό του έργου και την ημερομηνία της συμφωνημένης παράδοσής του, οι εργολάβοι διεκδίκησαν και κέρδισαν τουλάχιστον 100 εκ ευρώ σε αποζημιώσεις.

Ένα επιπλέον κόστος που μπορούσε να έχει αποφευχθεί και που οφείλεται στους χειρισμούς της κυβέρνησης. Και το οποίο επιβάρυνε αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή τους έλληνες φορολογούμενους. Αφού οι αποζημιώσεις δεν νομιμοποιούνται και δεν είναι επιλέξιμες δαπάνες για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

  1. Άλλη μια χαμένη ευκαιρία φέτος για την πολιτιστική ανάδειξη της Θεσσαλονίκης. Διαψεύδονται οι υποσχέσεις ότι το μοναδικής ακεραιότητας και αυθεντικότητας μνημείο που βρέθηκε στη Βενιζέλου, θα τοποθετηθεί ως είχε στον σταθμό.

Αντί του μοναδικού στον κόσμο ακέραιου και αδιάσπαστου εκτεταμένου τμήματος του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης επί Ρωμαϊκής και Βυζαντινής εποχής, έκτασης 2.000 τ.μ., που βρέθηκε στη Βενιζέλου κατά τις ανασκαφές του Μετρό, μεταφέρονται σήμερα στο σταθμό ρεπλίκες, κομμάτια και θρύψαλα δηλαδή ενός μνημείου που βρέθηκε αδιάσπαστο, ακέραιο και αυθεντικό.

Ο τεμαχισμός, η απόσπαση, η απομάκρυνση και μεταφορά των κομματιών του μνημείου αλλού, κατέστρεψαν την αυθεντικότητα ενός σπάνιου πολιτιστικού θησαυρού.

Και να σκεφτεί κανείς ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός, αυτός που ανέτρεψε το 2019 ο κ. Μητσοτάκης για να καθυστερήσει τελικά περισσότερο το έργο και να κερδίσουν τεράστιες αποζημιώσεις οι εργολάβοι, προέβλεπε την παραμονή του σπουδαίου μνημείου στη θέση του.

Με εφαρμογή της ίδια τεχνικής λύσης που είχε εφαρμοστεί στον σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας.

Χάνεται, έτσι, μια σπάνια ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη να αποκτήσει νέα ταυτότητα και να ενισχύσει, μέσω αυτής, τη διεθνή της ορατότητα. Με τεράστιες πολιτιστικές, αλλά και οικονομικές και αναπτυξιακές συνέπειες για την πόλη.

  1. Διαψεύδονται για μια ακόμη χρονιά οι υποσχέσεις για δημοπράτηση των επεκτάσεων του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το μοναδικό Μετρό στην Ευρώπη και στον κόσμο που θα λειτουργεί χωρίς να συνδέει το αεροδρόμιο με την πόλη, με το λιμάνι και με τον σιδηροδρομικό σταθμό της.

Κι ακόμη, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το μοναδικό Μετρό που δεν θα καλύπτει τις πιο πολυπληθείς και πιο φτωχές δυτικές συνοικίες της πόλης.

Οι δυο επεκτάσεις είναι στα συρτάρια, έτοιμες για δημοπράτηση, από το 2019.

Από τότε, όμως, μόνο υποσχέσεις ακούγονται κάθε χρόνο για την έναρξη της κατασκευής τους. Ουδέποτε, όμως, βρέθηκε χρηματοδότηση για να υλοποιηθούν.

  1. Αντί των επεκτάσεων του Μετρό, η κυβέρνηση ξεκίνησε ένα νέο φαραωνικό, περιβαλλοντικά καταστροφικό και αχρείαστο οδικό έργο, το FlyOver.

Που ήδη προκαλεί μεγάλα προβλήματα και που αναμένεται να επιδεινώσει, αντί να επιλύσει, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, όταν με το καλό δοθεί σε κυκλοφορία.

Πρόκειται για ένα έργο αντίθετο με τη διεθνή πρακτική, που θέλει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς ως προτεραιότητα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος των μεγαλουπόλεων.

Πρώτα, δηλαδή, έπρεπε να ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις του Μετρό, ώστε να μειωθεί η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην πόλη και μετά να εξεταστούν πιθανές λύσεις για την ενίσχυση της περιφερειακής οδού.

Αντίθετα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με το ίδιο κόστος για το δημόσιο που θα κόστιζαν οι επεκτάσεις του Μετρό, ξεκίνησε χωρίς διαβούλευση, χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και χωρίς κυκλοφοριακές, οριστικές στατικές και περιβαλλοντικές μελέτες ένα νέο έργο.

Το οποίο ήδη έχει κάνει κόλαση τη ζωή στην πόλη και ήδη καταστρέφει ανεξέλεγκτα, λόγω απουσίας εγκεκριμένης ΜΠΕ, το περιβάλλον της.

Και το οποίο έργο, όταν λειτουργήσει θα επιδεινώσει το κυκλοφοριακό, καθώς θα δώσει κίνητρο για την κυκλοφορία περισσότερων αυτοκινήτων στους δρόμους.

  1. Διαψεύδεται η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου στον χώρο της ΔΕΘ. Οι φετινές υποσχέσεις του πρωθυπουργού προβλέπουν μια δυσάρεστη έκπληξη για τους Θεσσαλονικείς. Η λεγόμενη «Ανάπλαση της ΔΕΘ» δεν περιλαμβάνει σχεδιασμό για την αύξηση του πρασίνου στην πόλη.

Σε μια πόλη, δηλαδή, που είναι η τελευταία στην Ευρώπη ως προς την αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο, με 2,5 τ.μ. έναντι 10 τ.μ. που προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί, κι ακόμη σε μια πόλη που έχει ήδη καταδικαστεί για υπερβολική αμτοσφαιρική ρύπανση, ο τελευταίος ελεύθερος χώρος της, ο χώρος της ΔΕΘ… αναπλάθεται μέσω του πλήρους τσιμεντώματός του.

Συγκεκριμένα, από τα 170 στρέμματα της ΔΕΘ, μόλις 60 προβλέπεται να είναι ελεύθερος χώρος. Από τα οποία μόλις τα μισά θα είναι χώρος πρασίνου.

Δηλαδή, μηδέν εις το πηλίκον…

  1. Διαψεύδεται η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας με την υπόλοιπη Ελλάδα και με την Ευρώπη. Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, η Θεσσαλονίκη είναι ξεκομμένη σιδηροδρομικά από την υπόλοιπη Ελλάδα. Η σύνδεση τόσο με τη Δ. Μακεδονία, όσο και με την Α. Μακεδονία και τη Θράκη δεν λειτουργούν.

Κι ακόμη, η σύνδεση με την Αθήνα παραμένει προβληματική και συνεχίζει να γίνεται με αβέβαιες προδιαγραφές ασφαλείας.

Και βέβαια η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και με την Ευρώπη εξακολουθεί να παραμένει μια ανεκπλήρωτη υπόσχεση.

  1. Διαψεύδονται οι προσδοκίες για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης, καθώς και για την προσαρμογή της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στις συνθήκες της επελαύνουσας κλιματικής κρίσης.

Εκτός από τις υποσχέσεις που διαψεύδονται και εκτός από τος χαμένες ευκαιρίες για την πόλη, υπάρχουν και οι υποσχέσεις που ούτε καν ακούγονται από τα πρωθυπουργικά χείλη. Έτσι, σε εποχή κλιματικής κρίσης και σε εποχή εισροής στη χώρα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, η Θεσσαλονίκη και η Κ. Μακεδονία απουσιάζουν εντελώς από τους σχεδιασμούς για την αντιπλημμυρική προστασία και για την προσαρμογή στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης.

Έτσι, για μια ακόμη χρονιά η Θεσσαλονίκη και η περιφέρεια Κ. Μακεδονίας επαφίενται στην τύχη για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, όπως πυρκαγιών, πλημμυρών, ξηρασίας, λειψυδρίας κλπ, που επαπειλούνται λόγω των ακραίων φαινομένων που φέρνει η κλιματική αλλαγή.

  1. Διαψεύδονται οι προσδοκίες για τόνωση της ανάπτυξης στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Κανένα νέο σχέδιο για έργα που θα τονώσουν την ανάπτυξη μιας περιφέρειας που κάποτε ήταν δεύτερη στη χώρα, μετά την Αττική, ως προς το ΑΕΠ της.

Και που σήμερα έχει κατρακυλήσει στην 8η θέση, μεταξύ των 13 περιφερειών της χώρας.

Και η οποία σήμερα έχει φτάσει να έχει διπλάσια ανεργία από τον μέσο όρο της ανεργίας στην Ελλάδα.

Η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού στη Χαλκιδική θα συνεχίσει να υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα του περιβάλλοντος και των φυσικών της πόρων, με τη λειψυδρία να βρίσκεται ήδη προ των πυλών. Χωρίς νέες υποδομές και νέους σχεδιασμούς για ένα τουρισμό βιώσιμο, που να τον αντέχει το περιβάλλον και συγχρόνως να είναι αποδοτικός οικονομικά για τους κατοίκους.

Η αγροτική ανάπτυξη θα συνεχίσει να υποβαθμίζεται και να απαξιώνεται, με τη φτώχεια και την εγκατάλειψη να χαρακτηρίζουν την ύπαιθρο της κάποτε ακμάζουσας Κεντρικής Μακεδονίας.

Και τέλος οι μετακινήσεις και οι μεταφορές στην περιφέρεια, αλλά και από αυτήν προς την υπόλοιπη Ελλάδα και προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, θα συνεχίσουν να εκτελούνται με τους ίδιους πεπαλαιωμένους και επικίνδυνους δρόμους.

Χωρίς νέους οδικούς άξονες και χωρίς νέα σιδηροδρομικά έργα.

Η κατηφορική πορεία όλων των οικονομικών, αναπτυξιακών και των περιβαλλοντικών δεικτών της Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αποδεικνύουν, με τον πιο αδιαμφισβήτητο τρόπο, την επιδείνωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Μιας πόλης και μιας περιφέρειας που βλέπουν, για έκτο χρόνο με κυβέρνηση που δεν διαχειρίζεται λιτότητα και μνημόνια, τις κυβερνητικές υποσχέσεις να διαψεύδονται.

Και τις προσδοκίες για μια καλύτερη ζωή να αναβάλλονται επ’ αόριστο…

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Λέσβος: Σκάφος του Λιμενικού τράκαρε με ταχύπλοο που μετέφερε μετανάστες

1477961 limeniko2 930 1

Λέσβος: Σκάφος του Λιμενικού τράκαρε με ταχύπλοο που μετέφερε μετανάστες

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Μυτιλήνης που διενεργεί την προανάκριση, συνελήφθη ο 27χρονος αλλοδαπός διακινητής για…

Κασσελάκης κατά Τσίπρα και Πολάκη: «Έλα και ανέλαβε αλλιώς στήριξε με» – «Απορρίπτει ό,τι δεν συμφωνεί με το δικό του “αντρικό” lifestyle» (LIVE)

Screenshot 2024 09 07 143605

Κασσελάκης κατά Τσίπρα και Πολάκη: «Έλα και ανέλαβε αλλιώς στήριξε με» – «Απορρίπτει ό,τι δεν συμφωνεί με το δικό του “αντρικό” lifestyle» (LIVE)

Στην ομιλία του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε στον πρώην πρωθυπουργό αλλά και στον Παύλο…

Ομιλία Κασσελάκη στην Κεντρική Επιτροπή: Ένταση και διαμαρτυρίες από τους εργαζόμενους της Αυγής

Screenshot 2024 09 07 142747

Ομιλία Κασσελάκη στην Κεντρική Επιτροπή: Ένταση και διαμαρτυρίες από τους εργαζόμενους της Αυγής

Ένταση δημιουργήθηκε μόλις ο Στέφανος Κασσελακης – λίγο μετά τη 1 και μισή το μεσημέρι…