Newsroom

Newsroom

Ακτίνες Χ αποκαλύπτουν τα μυστικά της ζωφόρου

Κάποιο όμορφο σούρουπο, ένας αρχαίος Αθηναίος που θα ανέβαινε τα σκαλιά του Παρθενώνα στην Ακρόπολη και θα σήκωνε το βλέμμα,…

parthenonas 0

Κάποιο όμορφο σούρουπο, ένας αρχαίος Αθηναίος που θα ανέβαινε τα σκαλιά του Παρθενώνα στην Ακρόπολη και θα σήκωνε το βλέμμα, θα έβλεπε με θαυμασμό σε ύψος δέκα μέτρων ένα αριστούργημα της γλυπτικής, τη ζωοφόρο.

Εκτός από την κίνηση, τη χάρη, την κομψότητα, την αδρότητα και την ακρίβεια που τα χέρια του Φειδία και των συνεργατών του απέδωσαν στο ψυχρό μάρμαρο, θα τον εντυπωσίαζαν τα χρώματα σε κάθε σκηνή, όπως και οι «χρυσές» (από επιχρυσωμένο χαλκό) λεπτομέρειες.

Ενα στέμμα, ένα δελφίνι, χαλινάρια αλόγου, σκήπτρα, ό,τι μπορεί να φανταστεί ο νους. Θέαμα εντυπωσιακό, που δεν μπορεί να συλλάβει σήμερα κανείς, αφού όλα τα συμπληρωματικά στοιχεία έχουν χαθεί.

Πώς τα εντόπισαν οι αρχαιολόγοι; Μερικά, όπως τα χρώματα, που ήταν ήδη γνωστά, απλώς τα επιβεβαίωσαν.

Μαζί τους, όμως, χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, διέκριναν και ίχνη από τα πρόσθετα μεταλλικά στοιχεία, ή, σε άλλα σημεία, μαρτυρίες από επιδιορθώσεις ήδη κατά την αρχαϊκή εποχή.

Ο Δημήτρης Παντερμαλής, πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, παρουσίασε σε ημερίδα τα πρώτα συμπεράσματα από την τρισδιάστατη ψηφιακή σάρωση της ζωοφόρου του Παρθενώνα. Είναι ένα πρόγραμμα που διεξάγεται σε συνεργασία με το εργαστήριο του καθηγητή Δ. Μπουζάκη.

Κάποιες έρευνες έγιναν και στην Ελβετία, μάλιστα χωρίς χρήματα, καθώς υπήρξαν χορηγίες αλλά και προσφορά από το ελβετικό ίδρυμα.

Πρόκειται για αξονικές τομογραφίες με τη χρήση ακτίνων Χ και νετρονίων.

Από πλήθος μετρήσεων βγάλαμε πολλά συμπεράσματα σχετικά με την τεχνική, αλλά και την ποιότητα της ζωοφόρου, είπε ο κ. Παντερμαλής στην ομιλία του. Μετρήθηκαν με απόλυτη ακρίβεια σημεία που δείχνουν την πρόθεση του αρχαίου καλλιτέχνη να δώσει προοπτικό βάθος στις μορφές – με το νόημα του 5ου αιώνα π.Χ. βέβαια σε ό,τι αφορά την προοπτική. Εντοπίσθηκαν ίχνη στερέωσης ή χρήσης μεταλλικών πρόσθετων στοιχείων.

Ολα αυτά δείχνουν πως ο κλασικός ρυθμός, όπως τον ονομάζουμε σήμερα, ήταν απέριττος, αλλά όχι τόσο. Εχουμε χάσει πολλά που θα μας βοηθούσαν να κατανοήσουμε γιατί ο πλούσιος ρυθμός, που ακολούθησε, είναι τόσο πλούσιος.

Η εικόνα που έχουμε τώρα μας δείχνει ότι η ζωοφόρος αποτελεί σύνολο φτιαγμένο με απόλυτη ακρίβεια, κάτι που καταδεικνύεται από τις λαξεύσεις, από το ότι οι λίθοι «κουμπώνουν» ακριβώς, από τις οπτικές διορθώσεις κ.λπ.

Αρα, γίνεται εμφανής η μεγαλοφυΐα του Φειδία που συνέλαβε εξαρχής το σύνολο.

Ο κ. Παντερμαλής ανέφερε ότι ίσως τώρα είναι καιρός να επιχειρηθεί μια ψηφιακή αναπαράσταση του Παρθενώνα από την Υπηρεσία Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΥΣΜΑ). Βεβαίως, η κατάσταση του κτιρίου δεν είναι καλή, αλλά πρέπει να γίνει μια προσπάθεια.

ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ

 

Φρίκη στις ΗΠΑ: Μητέρα σκότωσε τον 6χρονο γιο της – Τον κάρφωσε στον τοίχο και τον πυροβολούσε

ΗΠΑ

Φρίκη στις ΗΠΑ: Μητέρα σκότωσε τον 6χρονο γιο της – Τον κάρφωσε στον τοίχο και τον πυροβολούσε

«Έχουμε περάσει πάνω από 100 ώρες βλέποντας ανατριχιαστικά βίντεο, φωτογραφίες, αλλά και μηνύματα στο κινητό…

Σοκάρει ο Κοντογιαννίδης: «Το σπίτι είναι παράταιρο, είναι νεκροταφείο, ντροπή» (video)

κοντογιαννίδης

Σοκάρει ο Κοντογιαννίδης: «Το σπίτι είναι παράταιρο, είναι νεκροταφείο, ντροπή» (video)

«Να πούμε ότι είμαστε χαρούμενοι επειδή σώσαμε το σπίτι;», αναρωτήθηκε ο Παύλος Κοντογιαννίδης

Ευαγγελία Πλατανιώτη: «Ήθελε προσπάθεια για να μην πάρουμε μετάλλιο, τόσο πολύ αδικηθήκαμε» (video)

platanioti 7515e

Ευαγγελία Πλατανιώτη: «Ήθελε προσπάθεια για να μην πάρουμε μετάλλιο, τόσο πολύ αδικηθήκαμε» (video)

«Δεν είναι ότι μόνο η Ελλάδα αδικήθηκε, αδικήθηκαν κι άλλες χώρες», τόνισε η Ευ. Πλατανιώτη

Χαλκιδική: «Δεν μας έχουν πει τίποτα από την κατασκήνωση» – Τι λέει ο πατέρας της 8χρονης

pexels kapish mak 586437 1361814

Χαλκιδική: «Δεν μας έχουν πει τίποτα από την κατασκήνωση» – Τι λέει ο πατέρας της 8χρονης

«Φοβάμαι ότι το παιδί μπορεί να πνίγηκε καθώς κολυμπούσε και να μην το κατάλαβαν εκείνη…