Δεν έβαλαν μυαλό μετά τα Τέμπη: Κατεπείγουσα σύσταση στους φορείς των σιδηροδρόμων

Ο σιδηρόδρομος ακόμα και σήμερα λειτουργεί με κενά ασφαλείας στις ραδιοεπικοινωνίες, με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA), να ζητάει την έκδοση κατεπείγουσας σύστασης από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

5051478

Έχουν περάσει 16 μήνες από το έγκλημα στα Τέμπη και όπως αποδεικνύεται, παρά τις υποσχέσεις και τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη περί ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρόμου, οι επιβάτες εξακολουθούν να κινδυνεύουν.

Συγκεκριμένα, τον κώδωνα του κινδύνου κρούει με κατεπείγουσα σύσταση σε υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ, ΡΑΣ και ΓΑΙΟΣΕ ο Εθνικός Οργανισμός Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ), για σοβαρό κίνδυνο ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.

Ο Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ ανέλυσε την ασφάλεια επικοινωνίας που, όπως αναφέρει στην κατεπείγουσα σύσταση, προηγήθηκε του δυστυχήματος στα Τέμπη, και η οποία εξακολουθεί να αποτελεί κοινή πρακτική μέχρι σήμερα και αποκάλυψε τους ακόλουθους κινδύνους:

-Η μετάδοση μηνυμάτων σχετικών με την ασφάλεια στερείται δομής (π.χ. σωστός προσδιορισμός των συνομιλητών και των τοποθεσιών), μεθοδολογίας (π.χ. ανάγνωσης, διόρθωσης λαθών) και χρήσης διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας.

Με τον τρόπο αυτό, δεν δημιουργείται καμία βεβαιότητα ότι ένα μήνυμα έχει μεταδοθεί με σαφήνεια και έχει κατανοηθεί σωστά, και ως εκ τούτου κρίσιμες πληροφορίες μπορεί να παρεξηγηθούν ή να παρερμηνευθούν λόγω ασαφών ή διφορούμενων εκφράσεων.

-Ο ασύρματος VHF χρησιμοποιείται ευρέως ως ανοικτό κανάλι επικοινωνίας για την ανταλλαγή κάθε είδους πληροφοριών. Η χρήση του ίδιου ασυρμάτου VHF ως προτιμώμενου/μόνιμου μέσου επικοινωνίας για επικοινωνίες σχετικές με την ασφάλεια μεταξύ σταθμάρχη και οδηγών δημιουργεί μια κατάσταση στην οποία δεν είναι δυνατόν να δοθεί προτεραιότητα στις επικοινωνίες σχετικές με την ασφάλεια έναντι όλων των άλλων επικοινωνιών.

Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να διακόπτονται σημαντικά μηνύματα στη συνομιλία ή να μην λαμβάνονται με σαφήνεια λόγω της έντονης ραδιοεπικοινωνίας, του στατικού θορύβου ή/και της παρεμβολής της ραδιοεπικοινωνίας.

Τι αναφέρει η σύσταση ασφαλείας

Η σύσταση ασφαλείας του Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ απευθύνεται στο υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΣΕ, τη ΡΑΣ και τη ΓΑΙΟΣΕ καθώς και στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις όπως η Hellenic Train, αναφέροντας, μάλιστα, ξεχωριστά τις ευθύνες που έχουν και τις πρωτοβουλίες – μέτρα που πρέπει να υιοθετήσουν.

Όπως συγκεκριμένα αναφέρεται στη σύσταση ασφαλείας «όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να συνεργαστούν χωρίς καθυστέρηση για την εφαρμογή στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα» των ακόλουθων αλλαγών:

1. Μιας μεθοδολογίας επικοινωνίας που σχετίζεται με την ασφάλεια και σέβεται τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2023/1693 της Επιτροπής, για την τροποποίηση του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2019/773 σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα λειτουργίας και διαχείρισης της κυκλοφορίας του σιδηροδρομικού συστήματος εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ιδίως του προσαρτήματος Γ.

2. Ενός μέσου επικοινωνίας που επιτρέπει την άμεση επαφή ένας προς έναν μεταξύ των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών για όλες τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Ο Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ θέτει προς των ευθυνών τους το υπουργείο Μεταφορών και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς εξηγώντας για ποιους λόγους τους αφορά η επείγουσα σύσταση ασφαλείας και συγκεκριμένα:

1) Τη Ρ.Α.Σ., ως εθνική αρχή ασφάλειας, για τα καθήκοντα που ορίζονται στα άρθρα 16 και 17 της οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

2) Τον O.Σ.Ε, ως διαχειριστή υποδομής, ο οποίος οφείλει να καταρτίσει – σύμφωνα με το παράρτημα II σημείο 5.1.1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2018/762 της Επιτροπής – την κατάλληλη μεθοδολογία επικοινωνίας και το Βιβλίο Εντύπων, καθώς και ένα σχέδιο εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένων των χρονοδιαγραμμάτων κατάρτισης, το οποίο ορίζει φιλόδοξες προθεσμίες για την εφαρμογή των τροποποιημένων επιχειρησιακών διαδικασιών και την εφαρμογή των κατάλληλων μέσων επικοινωνίας.

3) Όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, που οφείλουν να παρέχουν εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς και το σχετικό προσωπικό για τη λειτουργία των αμαξοστοιχιών σύμφωνα με τις τροποποιημένες επιχειρησιακές διαδικασίες και τα μέσα επικοινωνίας, σύμφωνα με τις προθεσμίες που ορίζει ο διαχειριστής υποδομής.

4) Τη ΓΑΙΟΣΕ, ως κάτοχο του μεγαλύτερου μέρους των σιδηροδρομικών οχημάτων που κυκλοφορούν στο ελληνικό δίκτυο, που καλείται να υποστηρίξει την εφαρμογή των κατάλληλων μέσων επικοινωνίας.

5) Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τη διευκόλυνση των προτεινόμενων αλλαγών, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν την τροποποίηση ή την απόσυρση νομικών πράξεων, και για την κάλυψη της ευθύνης του κράτους μέλους σύμφωνα με το άρθρο 4 (α) της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η συστημική και βιώσιμη αλλαγή, είναι επίσης ζωτικής σημασίας να δρομολογηθούν και να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες βελτιώσεις με τον εντοπισμό και την επίλυση τυχόν εμποδίων που αντιμετωπίζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, ιδίως οι τελικοί χρήστες. Κατόπιν πρότασης του Αναπληρωτή Πρόεδρου το Συμβούλιο ομόφωνα συμφώνησε με την πρόταση υιοθέτησης της ανωτέρω κατεπείγουσσας σύστασης ασφαλείας.

Ειδήσεις σήμερα:

Καταγγελία Βελόπουλου για νοθεία στις ευρωεκλογές-Άλλαξαν τα ποσοστά που έστειλαν δικαστικοί αντιπρόσωποι (video)

Ηλεία: Η εικόνα της άγρια δολοφονημένης 11χρονης, θα πρέπει να στοιχειώνει τoυς «έντιμους» δικαστές της Ζακύνθου!

Χαμός on air με Αυτιά και Πανόπουλο: «Όταν εσύ έκανες… ξέρεις τι έκανες» (video)

Παππάς: «Από τον Alpha μου είπαν αν δεν βγεις στην Στεφανίδου, τότε πουθενά και είπα… δεν βγαίνω σ’ αυτήν» (video)

Θεσσαλονίκη: Το «δέντρο της μνήμης» προς τιμήν των θυμάτων των Τεμπών θα τοποθετηθεί στην παλιά παραλία

dentro

Θεσσαλονίκη: Το «δέντρο της μνήμης» προς τιμήν των θυμάτων των Τεμπών θα τοποθετηθεί στην παλιά παραλία

Πάνω του θα ριζώνει ένα μεταλλικό δέντρο με ανοιγμένα τα κλαδιά του προς τον ουρανό

Υπόθεση Παπαντωνίου: Η αποκάλυψη Βαξεβάνη με τη λίστα Λαγκάρντ, οι απειλές και οι διώξεις

βαξ παπ

Υπόθεση Παπαντωνίου: Η αποκάλυψη Βαξεβάνη με τη λίστα Λαγκάρντ, οι απειλές και οι διώξεις

Ο πρώην υπουργός είχε απειλήσει με μηνύσεις και αγωγές για τη δημοσιοποίηση των στοιχείων του…