ΓΜ

Γιαννης Μυλόπουλος

Γιατί ο κ. Μητσοτάκης δεν εξαγγέλλει αναπτυξιακά έργα στην περιφέρεια;

Μια περιφέρεια που προ κρίσης κατείχε τη δεύτερη θέση ως προς το ΑΕΠ στη χώρα, αμέσως μετά την Αττική.

Δεθ Μητσο Αρθρο

Ο πρωθυπουργός από τη ΔΕΘ δεν εξήγγειλε κανένα νέο αναπτυξιακό έργο και καμία νέα αναπτυξιακή πολιτική που να εγγυώνται την αντιστροφή της παρακμής στην οποία βυθίζεται η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Μια περιφέρεια που προ κρίσης κατείχε τη δεύτερη θέση ως προς το ΑΕΠ στη χώρα, αμέσως μετά την Αττική. Και που τα τελευταία χρόνια κατρακύλησε στην 8η θέση, ανάμεσα στις 13 περιφέρειες της χώρας.

Μια περιφέρεια που διαθέτει σήμερα το μισό κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με την Αττική. Απομακρύνοντας έτσι την επίτευξη του στόχου της αποκέντρωσης και της περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας.

Κι ακόμη, μια περιφέρεια που έφτασε να έχει διπλάσια ποσοστά ανεργίας από την υπόλοιπη Ελλάδα και τριπλάσια από την Ευρώπη.

Μια περιφέρεια, δηλαδή, που σύμφωνα με τους επίσημους οικονομικούς δείκτες, πλήττεται από ύφεση, φτώχεια, ανεργία, εγκατάλειψη και από οικονομική και κοινωνική παρακμή.

Τα έργα που πρέπει να σχεδιαστούν ώστε να επανέλθει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε τροχιά ανάπτυξης, να αποκτήσει ανθεκτικότητα απέναντι στις νέες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και οι κάτοικοί της να αποκτήσουν προοπτική ευημερίας, ανήκουν σε τρεις ενότητες.

  1. Στην πρώτη ενότητα ανήκουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα Μέσα Σταθερής Τροχιάςπου πρέπει άμεσα να δρομολογηθούν για να βγει η περιφέρεια από την απομόνωση, για να μπουν σε τροχιά ανάπτυξης οι εξαγωγές, το εμπόριο, οι μεταφορές και ο τουρισμός και για να αντιμετωπίσει η Θεσσαλονίκη του ενός εκατομμυρίου κατοίκων το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα και το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, για το οποίο καταδικάστηκε πρόσφατα από την ΕΕ και για το οποίο ευθύνεται η απουσία Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης πρέπει να λειτουργήσει με ασφάλεια.

Η εξαγγελία του πρωθυπουργού, ότι το έργο θα δοθεί στους πολίτες και όχι σε κανονική εμπορική λειτουργία, όπως όφειλε να εξαγγείλει, γεμίζει με ανησυχία την πόλη.

Η λειτουργός εταιρεία, για να διασκεδάσει τις ανησυχίες, οφείλει άμεσα να διαβεβαιώσει υπεύθυνα τους Θεσσαλονικείς ότι το Μετρό στις 30 Νοεμβρίου θα λειτουργήσει εμπορικά, με όλες τις εγυήσεις ασφάλειας που προβλέπονται από τις διεθνείς προδιαγραφές.

Ο,τιδήποτε λιγότερο από αυτό, πλημμελής δηλαδή ως προς την ασφάλεια λειτουργία του έργου, με τα δοκιμαστικά δρομολόγια να μην έχουν ολοκληρωθεί αλλά να συνεχίζονται τις νύχτες, θα είναι ολέθριο και πρέπει να αποτραπεί.

Η εμπειρία των Τεμπών είναι επώδυνη και δεν πρέπει να επαναληφθεί.

Το Μετρό πρέπει να λειτουργήσει όταν ολοκληρωθούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και όταν τελειώσουν με επιτυχία όλες οι δοκιμές που θα πιστοποιούν την ασφαλή εμπορική λειτουργία του.

  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης πρέπει άμεσα να επεκταθεί δυτικά και προς αεροδρόμιο.

Δεν νοείται η Θεσσαλονίκη να μη διαθέτει γραμμή Μετρό που να συνδέει τις περισσότερο πυκνοκατοικημένες και λιγότερο ευνοημένες οικονομικά δυτικές περιοχές της με το κέντρο και την ανατολική πλευρά της πόλης.

Κι ακόμη, δεν νοείται η Θεσσαλονίκη να είναι η μόνη μεγαλούπολη στην Ευρώπη που το αεροδρόμιό της δεν συνδέεται με Μετρό με την πόλη, με τον σιδηροδρομικό σταθμό και με το λιμάνι της

1.3 Η Θεσσαλονίκη για να ολοκληρώσει τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς που της λείπουν, πρέπει να δρομολογήσει την κατασκευή και ελαφρού Τραμ, στο ιστορικό της κέντρο και στην γραμμή της παραλιακής.

1.4. Προαστιακός Σιδηρόδρομος στην Κεντρική Μακεδονία. Η περιφέρεια χρειάζεται ένα Μέσον Σταθερής Τροχιάς προκειμένου να συνδεθούν σιδηροδρομικά οι πόλεις των ΠΕ μεταξύ τους, αλλά και όλες οι πόλεις να συνδεθούν με το αεροδρόμιο, το λιμάνι και τον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης.

Και ακόμη, η περιφέρεια χρειάζεται προαστιακό σιδηρόδρομο που να συνδέει τις τουριστικές περιοχές σιδηροδρομικά με το αεροδρόμιο, το λιμάνι και τον σταθμό της Θεσσαλονίκης.

Για να πάψει να είναι η μόνη πόλη στην Ευρώπη που το αεροδρόμιό της δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με τις τουριστικές περιοχές.

1.5. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να συνδεθεί σιδηροδρομικά με την υπόλοιπη Ελλάδα. Να αποκατασταθεί η γραμμή για Αθήνα και να επαναλειτουργήσει η σιδηροδρομική σύνδεση με την Δυτική και την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.

1.6 Η Θεσσαλονίκη, τέλος, πρέπει να συνδεθεί σιδηροδρομικά και με τα Βαλκάνια και μέσω αυτών και με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Για να βγει η περιφέρεια από την απομόνωση και να πάψει να είναι η μόνη ευρωπαϊκή περιφέρεια που δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με τις γειτονικές της χώρες και με την υπόλοιπη Ευρώπη.

1.7 Αντί να δρομολογηθούν αυτά τα αναγκαία για την ανάπτυξη και το περιβλάλλον της περιφέρειας έργα, ξεκίνησε το Fly Over. Ένα έργο εκτός συγκοινωνιακού προγραμματισμού που δεν χρειάζεται, γιατί θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο το υπάρχον κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης.

Καθώς θα προκαλέσει την κυκλοφορία περισσότερων ΙΧ αυτοκινήτων στους δρόμους. Και επιπλέον θα υποβαθμίσει το ήδη υποβαθμισμένο περιβάλλον επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα με περισσότερη ρύπανση.

Κι ακόμη, θα κάνει τη ζωή της πόλης κόλαση μέχρι να ολοκληρωθεί, έτσι όπως προχωρεί χωρίς κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες.

Με τα ίδια χρήματα που θα κοστίσει το Fly Over στους φορολογούμενους, με το 1,5 δις ευρώ, δηλαδή, που θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο τα επόμενα χρόνια η κατασκευή και λειτουργία ενός έργου με ΣΔΙΤ, (με κανόνες ιδιωτικού έργου, δηλαδή, που κατασκευάζεται, όμως, με δημόσια χρηματοδότηση), μπορούν να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν και οι δύο επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο.

  1. Στη δεύτερη ενότητα ανήκουν τα έργα που θα συμβάλουν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της περιφέρειας, προκειμένου να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες των ακραίων φαινομένων και να αντιμετωπίσει τις φυσικές καταστροφές που φέρνει η κλιματική κρίση.

Συγκεκριμένα χρειάζονται:

  • Ολοκληρωμένος αντιπλημμυρικός σχεδιασμόςτης περιφέρειας προσαρμοσμένος στις νέες ανάγκες που επιβάλλουν τα ακραία μετεωρολογικά και υδρολογικά φαινόμενα που εμφανίζονται στην εποχή της κλιματικής κρίσης.

Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού. Η εμπειρία της Θεσσαλίας δεν πρέπει να επαναληφθεί.

  • Νέα εγγειοβελτιωτικά έργαπου θα αναστρέψουν την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την ερημοποίηση της υπαίθρου που έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της.
  • Αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιώνμε αναβάθμιση της πρόληψης για τον περιορισμό των καταστροφών.
  • Προσαρμογή στις συνθήκες ξηρασίας και λειψυδρίαςμε νέα έργα, προσαρμοσμένα στις νέες ανάγκες της κλιματικής κρίσης και με νέα μέτρα, σε πνεύμα εξοικονόμησης νερού και διαχείρισης της ζήτησής του.
  • Η ΔΕΘ αντί να τσιμεντωθεί και να γίνει ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και πάρκινγκ, να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο. Ώστε να αποκατασταθεί η έλλειψη πρασίνου στη Θεσσαλονίκη, η οποία είναι η τελευταία πόλη στην Ευρώπη ως προς το πράσινο. Με 2,5 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο, όταν οι ευρωπαϊκές πόλεις έχουν τουλάχιστον 10 τ.μ. ανά κάτοικο.

Αυτή είναι η απαραίτητη προϋπόθεση και για την αναστροφή του προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη, αλλά και για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής στο κέντρο της πόλης και για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

 

  1. Στην τρίτη ενότητα ανήκουν τα αναπτυξιακά έργα που αποσκοπούν στη Βιώσιμη Ανάπτυξη της περιφέρειας.

Στην αποκατάσταση δηλαδή μιας ισόρροπης ανάπτυξης, με γενναία ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής, για την αναστροφή της εγκατάλειψης και της ερημοποίησης της υπαίθρου.

Η άμετρη εγκατάσταση ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών πάρκων σε κορυφογραμμές και σε εύφορες περιοχές δημιουργεί μια εντελώς νέα πραγματικότητα. Υποβαθμίζει το περιβάλλον και καταστρέφει τις τοπικές αναπτυξιακές δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας, με αποτέλεσμα την περιβαλλοντική, οικονομική και εντέλει και την κοινωνική ερημοποίηση και την εγκατάλειψη της υπαίθρου.

Χρειάζονται:

3.1 Νέος χωροταξικός σχεδιασμός για την «πράσινη» ενέργεια στην περιφέρεια που θα κατανείμει ισόρροπα στο χώρο τα αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα και θα αντιμετωπίσει τις αρνητικές επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και στην τοπική οικονομία.

3.2 Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, ώστε να επιτραπεί η ανάθεση των σχετικών αδειών παραγωγής «πράσινης» ενέργειας όχι μόνο σε μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις, αλλά και στην αυτοδιοίκηση και σε ενεργειακές κοινότητες.

Αυτή η μεταρρύθμιση θα βελτιώσει τις αρνητικές επιπτώσεις της «πράσινης» μετάβασης στο περιβάλλον και στην περιφερειακή ανάπτυξη και θα δώσει διέξοδο για παραγωγή φτηνού ρεύματος στις τοπικές κοινωνίες.

3.3 Αλλαγή και εκσυγχρονισμός των αρδευτικών δικτύων, ώστε να ενισχυθεί η αγροτική ανάπτυξη με πνεύμα εξοικονόμησης νερού.

3.4 Έργα και μέτρα για την ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής, ώστε να αναστραφεί το κύμα εγκατάλειψης της υπαίθρου.

3.5 Η ισόρροπη ανάπτυξη της υπαίθρου θα δώσει εναλλακτική λύση στους κατοίκους και θα συμβάλει στην αναστροφή της μονοκαλλιέργειας του φτηνού τουρισμού, ιδίως στη Χαλκιδική.

Ενός τουρισμού που έχει υπερβεί τη φέρουσα ικανότητα του οικοσυστήματος και ούτε την αντέχει ο τόπος, ούτε όμως και ωφελεί πλέον την τοπική κοινωνία.

Αυτά τα αναπτυξιακά έργα δεν θα τα ακούσουμε ποτέ από τον πρωθυπουργό. Η κυβέρνηση του οποίου έχει εντελώς άλλον προσανατολισμό και εντελώς άλλη στόχευση.

Δεν ενδιαφέρονται για τα έργα που θα ανοίξουν το πεδίο μιας ισόρροπης ανάπτυξης για τους πολλούς.

Ενδιαφέρονται μόνο για τα έργα που θα εξυπηρετήσουν τον πλουτισμό των μεγάλων επιχειρηματικών καρτέλ που τους στηρίζουν.

Όπως είναι τα συμφέροντα των ολιγοπωλίων των μεγάλων εργολαβικών, τουριστικών και ενεργειακών επιχειρήσεων, καθώς και τα συμφέροντα των καρτέλ της βενζίνης και του άνθρακα που λυμαίνονται τον τόπο.

Πηγή: Tvxs

Eίδησεις σήμερα:

Το εξώδικο που προειδοποιούσε για το ατύχημα στις Αφίδνες

Εξωφρενική απόφαση του υπουργείου Παιδείας – Στέλνουν μαθητές Γ’Λυκείου από τους Αγ. Αναργύρους στο Περιστέρι!

Απίστευτο περιστατικό στη Νίκαια: Άγνωστος «ράντισε» με υδροκυάνιο στύλους της ΔΕΗ για να εξοντώσει τα σκυλιά

Ο Β. Οικονόμου προσπάθησε να υποβαθμίσει το ατύχημα με τα τρένα στους Αγ.Αναργύρους