Του Μαρίνου Γκασιάμη
Αντί να ενημερώσει το ελληνικό κέντρο έρευνας και διάσωσης κάλεσε το τουρκικό.
Στις 16:34 Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε από την Χίο και στις 16:52 βρισκόταν πάνω από το ιστιοφόρο.
Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες του πληρώματος του ελικοπτέρου ο τούρκος πολίτης αρνήθηκε να ανέβει στο ελικόπτερο.
Στην περιοχή έφτασε και τουρκικό ελικόπτερο το οποίο και αυτό προσπάθησε χωρίς επιτυχία να παραλάβει τον τούρκο
Στην περιοχή βρίσκονταν 3 σκάφη του λιμενικού σώματος και η κανονιοφόρος «Μαχητής» του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο τούρκος πολίτης ζήτησε από παραπλέον εμπορικό σκάφος να τον ρυμουλκήσει αλλά τελικά ρυμουλκήθηκε από σκάφος του λιμενικού σκάφους προς το λιμάνι της Χίου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η άρνηση του τούρκου να τον παραλάβει το ελληνικό ελικόπτερο είχε να κάνει με το γεγονός πως επειδή ήταν μόνος του, δεν ήθελε να αφήσει το σκάφος του φοβούμενος για την κατάληξή του.
Το περιστατικό αυτό στάθηκε αφορμή για νέα ανταλλαγή ΝΟΤΑΜ μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας, με την τελευταία να αμφισβητεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στην περιοχή.
Συγκεκριμένα η Αθήνα με την ΝΟΤΑΜ A2405/16 που εκδόθηκε για την απογείωση του ελικοπτέρου έρευνας και διάσωσης αναφέρει πως: «Λόγω του σήματος κινδύνου πλοίου θα διενεργηθούν δράσεις έρευνας και διάσωσης 5 νμ με κέντρο τις συντεταγμένες 3806N02539E.
Λόγω των πιθανών κινδύνων από εναέρια κυκλοφορία καλούνται όλοι να είναι σε συνεννόηση με το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πειραιά πριν μπουν στην προαναφερθείσα περιοχή που είναι εντός του FIR Αθηνών
».
Η ΝΟΤΑΜ αυτή στάθηκε αφορμή για μία ακόμη φορά η Άγκυρα να αμφισβητήσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Αθήνας τονίζοντας με την ΝΟΤΑΜ A4911/16 πως η Τουρκία δεν αποδέχεται την εν λόγω περιοχή ως ανήκουσα στο FIR Αθηνών και έτσι σε ελληνική δικαιοδοσία, τονίζοντας πως αντίθετα εμπίπτει σε περιοχή θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης της Τουρκίας και ως εκ τούτου όλες οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης θα πρέπει να συντονιστούν από το τουρκικό θάλαμο επιχειρήσεων.