Για την «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου

Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τη Γαλλία. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα βρίσκεται στον θρόνο όμως ουσιαστικά η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα είναι εκείνη που κυβερνά τη χώρα.

Λάνθιμος 0

Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ καταφτάνει στο παλάτι, η γοητεία της γίνεται αντιληπτή από τη Σάρα που την παίρνει υπό την προστασία της. Σύντομα όμως η Άμπιγκεϊλ δείχνει το ανταγωνιστικό πρόσωπο της και διεκδικεί την εύνοια (μαζί με το κρεβάτι) της Βασίλισσας.

Το αλλόκοτο, εκκεντρικό και συμπαγές σύμπαν του Λάνθιμου γνωρίζει τις πρώτες mainstream ρωγμές του. Όπως αποδεικνύει όμως και η κατά τα φαινόμενα πρωταγωνιστική παρουσία του στα φετινά Όσκαρ με τις δέκα υποψηφιότητες αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. 

Η πιο ακριβή παραγωγή της καριέρας του Λάνθιμου– με την υψηλή εποπτεία ενός χολιγουντιανού στούντιο όπως η Fox και ένα all star cast – είναι συγχρόνως και η πρώτη που δεν βασίζεται σε ένα δικό του ή κάποιου μόνιμου συνεργάτη του σενάριο.

 Μια υποχώρηση στις καλλιτεχνικές φιλοδοξίες ή μήπως μια έξυπνη κίνηση στην σκακιέρα της διεθνούς κινηματογραφικής σκηνής από πλευράς Λάνθιμου; 

Όπως και να ‘χει, στο δρόμο για την απόλυτη καταξίωση όλα επιτρέπονται όπως πολύ σοφά δείχνει και το υποψήφιο για όσκαρ πρωτότυπο σενάριο των Τόνι ΜακΝαμάρα και Ντέμπορα Ντέιβις. Όμως μην σκεφτεί κανείς ότι η λιγότερο προσωπική ταινία του έλληνα σκηνοθέτη που διαπρέπει εδώ και λίγα χρόνια στο εξωτερικό έχοντας ως βάση του το Λονδίνο είναι μια μέτρια ταινία. 

Το αντίθετο. Η «Ευνοούμενη» είναι μια πετυχημένη μαύρη κωμωδία με πικρό, βιτριολικό χιούμορ που φωτογραφίζει τις ζωές τριών γυναικών στα ατέλειωτα (χάρη στη χρήση ευρυγώνιων φακών) βασιλικά δωμάτια και τους διαδρόμους του παλατιού. Μέσα από αυτά τα καλογραμμένα ψυχολογικά πορτρέτα που υπηρετούν με αυταπάρνηση και άξια μεταμόρφωση οι τρεις ηθοποιοί (ακόμη και η αμερικανίδα Στόουν «πιάνει» με μοναδική άνεση την αναγκαία βρετανική αξάν) αναδεικνύονται οι μηχανισμοί, η γοητεία αλλά και η μοναξιά της εξουσίας. 

Ο Λάνθιμος δεν τολμάει πάντως να φτάσει την αιχμηρή, πάλαι ποτέ ανατρεπτική ματιά του σε σκληρά επίπεδα. Αρκείται σε μια κωμωδία υπερβολής και παραμόρφωσης που σχολιάζει όχι και τόσο αιχμηρά ή αποτελεσματικά (όπως για παράδειγμα έκανε στη «Θυσία του ελαφιού» όπου ένας αριστουργηματικός μοντερνισμός ένωνε τον Ευρυπίδη με τη σύγχρονη υστερία για λάμψη και καταξίωση) την ανθρώπινη φύση, καταφέρνοντας έτσι να γίνει ο Ευνοούμενος των φετινών Όσκαρ. Δεν είναι και λίγο αυτό…

Βιογραφικό δράμα βρετανοαμερικανικής συμπαραγωγής 2018 (120)

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος

Πρωταγωνιστούν: Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Εμα Στόουν, Νίκολας Χουλτ, Τζο Αλγουιν

Οι «Urbex» ανέβηκαν χωρίς εξοπλισμό και κοιμήθηκαν στο στέγαστρο Καλατράβα του ΟΑΚΑ – Εικόνες που κόβουν την ανάσα (video)

Οι «Urbex» ανέβηκαν χωρίς εξοπλισμό και κοιμήθηκαν στο στέγαστρο Καλατράβα του ΟΑΚΑ – Εικόνες που κόβουν την ανάσα (video)

Θαρραλέοι νεαροί κατάφεραν να ανέβουν στο στέγαστρο Καλατράβα και να διανυκτερεύσουν εκεί

Ίλιον: Οδηγός έβρισε και πέταξε από το λεωφορείο επιβάτη-γνωστό TikToker, επειδή είχε μαζί του τη γάτα του (Video)

Ίλιον: Οδηγός έβρισε και πέταξε από το λεωφορείο επιβάτη-γνωστό TikToker, επειδή είχε μαζί του τη γάτα του (Video)

Ο TikToker Δημήτρης Κουτσούκης μιλάει στην εκπομπή για το περιστατικό και περιγράφει την κακοποιητική συμπεριφορά…

Το τερμάτισε ο Αυτιάς: Το ρεπορτάζ για τα μπαρμπούνια Βρυξελλών – Το ψέμα Οικονόμου για τον μισθό στο Βέλγιο (video)

Το τερμάτισε ο Αυτιάς: Το ρεπορτάζ για τα μπαρμπούνια Βρυξελλών – Το ψέμα Οικονόμου για τον μισθό στο Βέλγιο (video)

Από τη μια ο Γιώργος Αυτιάς φώναζε για την ακρίβεια στις Βρυξέλλες και απ' την…