Newsroom

Newsroom

«Όταν μπαίνεις στην Κοκκινιά είναι σαν να περνάς το κατώφλι χρωματιστής ζωγραφιάς»

Ένα απόσπασμα από το υπέροχο βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου «Εκ Πειραιώς» (εκδόσεις Τόπος) με θέμα τον Πειραιά, τον εργατόκοσμο, τους μάγκες και το ρεμπέτικο. 

peiraias

Όταν μπαίνεις στην Κοκκινιά είναι σαν να περνάς το κατώφλι χρωματιστής ζωγραφιάς από παιδικό χέρι και ξαφνικά βρίσκεσαι σε μια πεντακάθαρη ασπρισμένη αυλή, με ανάκατα μικρά προχειροφτιαγμένα σπιτάκια από ανόμοια υλικά, πλίθρες, σανίδια, τσίγκια και πισσόχαρτα που προσπαθεί να τα συνταιριάξει το ασβέστωμα και θαρρείς θα πέσουν με ένα φύσημα, χαμηλές ασβεστωμένες μάντρες σαν πεζούλια, ασπρισμένα πεζοδρόμια, ασπρισμένους ντενεκέδες με πολύχρωμα λουλούδια, σανιδένιες εξώπορτες όλο πρόκες και ξύλινα ματίσματα, βαμμένες μπλε, πράσινες και γαλάζιες που μπαινοβγαίνουν τα πιο γλυκά και αγαπησιάρικα κορίτσια του κόσμου.

Πριν τους Μικρασιάτες πρόσφυγες η παλιά Κοκκινιά δεν είχε και τίποτα να της ζηλέψεις· ένας απόμερος συνοικισμός μακριά από την πόλη με λιγοστά σπίτια μες σε χωράφια, και εκεί, προς τις γκρεμίλες του Καραβά, κάπνιζαν τα πρώτα εργοστάσια του Πειραιά αφού αρχικά αυτή η περιοχή είχε οριστεί επίσημα Βιομηχανική Ζώνη και πλάι στον ατμόμυλο του Κανελλά και το πρώτο μηχανουργείο Βασιλειάδη έγινε το περίφημο Νηματοκλωστείον του Βολονάκη που εξελίχθηκε σε μεγάλη βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας μα η δουλειά ήταν σκλαβιά από το ξημέρωμα ως αργά τη νύχτα, τόσο που οι πρώτες βιομηχανικές εργάτριες θεωρούνταν πλάσματα απολύτως δυστυχισμένα και για λύπηση: «Του Βολονάκη η φάμπρικα σφυρίζει / ξημερώνει / βόηθα Χριστέ την ορφανή / στον αργαλειό που λιώνει».

Ήρθαν οι πρόσφυγες και άλλαξε ο τόπος.

Οι «ατελώνιστοι», όπως τους λένε οι μάγκες, έφτασαν από απέναντι με μισό παπούτσι και την ψυχή στο στόμα, έστησαν με ψευτοπράματα καμαράκια να ζήσουν και, μαθημένοι στην πάστρα και τη νοικοκυροσύνη, τα περνάνε κάθε τόσο ένα χέρι ασβέστη να αστράφτουν· άνοιξαν πηγάδια για νερό, έφτιαξαν πλατείες, σχολεία, εκκλησίες, μαγαζιά και έδωσαν στους δρόμους ονόματα από αγαπημένες πόλεις που χάθηκαν: Ιωνίας, Σμύρνης, Αττάλειας, Βιθυνίας, Εφέσου, Καισαρείας, Καππαδοκίας, Κυδωνιών, Μούγλων, Μαινεμένης, Προύσσης, αλλά δεν ξέχασαν εκείνους που τους συμπαραστάθηκαν στον χαμό· ένας μεγάλος δρόμος βαφτίστηκε Μοργκεντάου προς τιμήν του Αμερικάνου διπλωμάτη που τους στάθηκε τις δύσκολες ώρες, και ένας άλλος δρόμος Αμερικανίδων Κυριών για να τιμήσουν έναν φιλανθρωπικό σύλλογο γυναικών της Αμερικής που πόνεσαν την καταστροφή τους και μάζεψαν λεφτά να φτιαχτεί το νοσοκομείο που όλοι ξέρουν ως Αμερικάνικο και δω γεννήθηκε όλη η νέα γενιά της Κοκκινιάς.

Φρίκη στις ΗΠΑ: Μητέρα σκότωσε τον 6χρονο γιο της – Τον κάρφωσε στον τοίχο και τον πυροβολούσε

ΗΠΑ

Φρίκη στις ΗΠΑ: Μητέρα σκότωσε τον 6χρονο γιο της – Τον κάρφωσε στον τοίχο και τον πυροβολούσε

«Έχουμε περάσει πάνω από 100 ώρες βλέποντας ανατριχιαστικά βίντεο, φωτογραφίες, αλλά και μηνύματα στο κινητό…

Σοκάρει ο Κοντογιαννίδης: «Το σπίτι είναι παράταιρο, είναι νεκροταφείο, ντροπή» (video)

κοντογιαννίδης

Σοκάρει ο Κοντογιαννίδης: «Το σπίτι είναι παράταιρο, είναι νεκροταφείο, ντροπή» (video)

«Να πούμε ότι είμαστε χαρούμενοι επειδή σώσαμε το σπίτι;», αναρωτήθηκε ο Παύλος Κοντογιαννίδης

Ευαγγελία Πλατανιώτη: «Ήθελε προσπάθεια για να μην πάρουμε μετάλλιο, τόσο πολύ αδικηθήκαμε» (video)

platanioti 7515e

Ευαγγελία Πλατανιώτη: «Ήθελε προσπάθεια για να μην πάρουμε μετάλλιο, τόσο πολύ αδικηθήκαμε» (video)

«Δεν είναι ότι μόνο η Ελλάδα αδικήθηκε, αδικήθηκαν κι άλλες χώρες», τόνισε η Ευ. Πλατανιώτη

Χαλκιδική: «Δεν μας έχουν πει τίποτα από την κατασκήνωση» – Τι λέει ο πατέρας της 8χρονης

pexels kapish mak 586437 1361814

Χαλκιδική: «Δεν μας έχουν πει τίποτα από την κατασκήνωση» – Τι λέει ο πατέρας της 8χρονης

«Φοβάμαι ότι το παιδί μπορεί να πνίγηκε καθώς κολυμπούσε και να μην το κατάλαβαν εκείνη…