Newsroom

Newsroom

Πέθανε ο εμβληματικός ζωγράφος Αλέκος Φασιανός (Eικόνες)

Έφυγε από τη ζωή στο σπίτι του, σε ηλικία 87 ετών, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά - Η ανάρτηση του Νίκου Δένδια για τον θάνατο του ζωγράφου.

fasianos2 4

Έφυγε από τη ζωή στο σπίτι του, σε ηλικία 87 ετών,  ο  Αλέκος Φασιανός, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά. Ο εμβληματικός ζωγράφος που σφράγισε με το έργο του την εποχή του, αντιμετώπιζε τα τελευταία χρόνια προβλήματα υγείας.

Η ημερομηνία της κηδείας του δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.

Σύμφωνα Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά.

Η ημερομηνία της κηδείας του δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.

Η ανάρτηση του Νίκου Δένδια

Η ζωή και τα έργα του Αλέκου Φασιανού

Ο Αλέκος Φασιανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Σπούδασε βιολί στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1955-1960) με τον Γιάννη Μόραλη.

Λίγο μετά την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα (1960, γκαλερί Α23), πήγε στο Παρίσι με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης. Εκεί παρακολούθησε μαθήματα λιθογραφίας στην Ecole des Βeaux-Αrts, κοντά στους Clairin και Dayez (1962-64). Τελικά εγκαταστάθηκε πιο μόνιμα στη γαλλική πρωτεύουσα, όπου έζησε επί 35 χρόνια, κρατώντας πάντως μια στενή και τακτική σχέση με την Ελλάδα.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης του διαμορφώθηκαν βαθμιαία, στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι, όπου είχε την ευκαιρία να εξοικειωθεί, μεταξύ άλλων, με τις μοντέρνες τάσεις της δεκαετίας του 1960.

fasianos2

Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλους έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του, δεν συντάχθηκε εμφανώς με τα ευρωπαϊκά πρωτοποριακά ρεύματα της εποχής. Παρέμεινε πιστός στην παραστατική ζωγραφική και στις ελληνικές καταβολές του, διατηρώντας μέχρι τέλους το σεβασμό του για κάποια διδάγματα της γενιάς του 30, την αγάπη του για την ελληνική τέχνη (αρχαία, βυζαντινή, λαϊκή), και τους ισχυρούς δεσμούς του με τη βιωμένη εμπειρία του ελληνικού χώρου.

Στα θέματά του κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα, η οποία αποδίδεται αρχικά με μια ηθελημένη απλοϊκότητα, αλλά με τον καιρό εξελίσσεται και αποκτά μια κυρίαρχη παρουσία στο χώρο. Σχεδιάζεται σχηματοποιημένα, με λιτά και καθαρά περιγράμματα, σε συνθέσεις επίπεδες με ελάχιστη φωτοσκίαση. Συχνά το χρώμα απλώνεται έντονο και εννιαίο σε όλη την επιφάνεια της μορφής, δίνοντας μια εντυπωσιακή μνημειακότητα στην εικόνα, η οποία λειτουργεί κυρίως ποιητικά και όχι ρεαλιστικά.

Τα μοτίβα που κατά καιρούς εμφανίζονται στη ζωγραφική του, τόσο τα καθαρώς ανθρωποκεντρικά (ποδηλάτες, καπνιστές, ερωτικά ζευγάρια, κ.ά) όσο και εκείνα που περιγράφουν αντικείμενα ή χώρους, προέρχονται καταρχήν από μια οικεία καθημερινότητα, η οποία όμως παίρνει μια μυθική διάσταση, ιδίως όταν υπάρχουν και άμεσες αναφορές σε πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.

Έχει ασχοληθεί με την εικονογράφηση βιβλίων γνωστών ποιητών και συγγραφέων στην Ελλάδα και τη Γαλλία (των Ελύτη, Ταχτσή, Καβάφη, Aragon, Apollinaire κ.ά.). Έχει επίσης σχεδιάσει αφίσες και γραμματόσημα.

Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν και άλλους θιάσους, σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και σύγχρονων έργων. Επίσης έχει εκδόσει δικά του κείμενα, πεζά και ποιητικά. Το 2000 φιλοτέχνησε έργα για το Σταθμό Μεταξουργείο του αθηναϊκού Μετρό. Έχουν γυριστεί τέσσερις ταινίες για το έργο του, από την ελληνική και τη γαλλική τηλεόραση, ενώ κυκλοφορούν αρκετές μονογραφίες του. Το 1999 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών και το 2010 τιμήθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση με το παράσημο της Legion d’Honneur (Officier des Lettres et des Arts).

Παρουσίασε το έργο του σε περισσότερες από 70 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η τελευταία αναδρομική του έκθεση έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη (2004), με τίτλο Φασιανός, Μυθολογίες του καθημερινού. Συμμετείχε επανειλημμένα σε ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς διοργανώσεις στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη του κόσμου (Μπιενάλε Sao Paulo 1971, Μπιενάλε Βενετίας 1972, Ευρωπάλια, Βρυξέλλες 1982, Μπιενάλε Γραφιστικής Μπάντεν – Μπάντεν 1985, κ. ά.).

Ινδία: Εγκλωβίστηκε σε ασανσέρ για 42 ώρες – «Δεν ήξερα αν είναι μέρα η νύχτα, νόμιζα πως πεθαίνω»

1f8d8178 india

Ινδία: Εγκλωβίστηκε σε ασανσέρ για 42 ώρες – «Δεν ήξερα αν είναι μέρα η νύχτα, νόμιζα πως πεθαίνω»

Ο Ravindran Nair, 59 ετών, μπήκε στον ανελκυστήρα για να συναντήσει έναν γιατρό το απόγευμα…

Αναγνώστης χειλιών «διαβάζει» τι είπε ο εκνευρισμένος Κάρολος στον φρουρό για να βοηθήσει την Καμίλα με το παλτό της

karolow

Αναγνώστης χειλιών «διαβάζει» τι είπε ο εκνευρισμένος Κάρολος στον φρουρό για να βοηθήσει την Καμίλα με το παλτό της

Ο βασιλιάς Κάρολος και η βασίλισσα Καμίλα βρέθηκαν στα νησιά της Μάγχης τα απρόοπτα της…

Ταϊλάνδη: Θρίλερ με 6 νεκρούς που έφτασαν στο ίδιο ξενοδοχείο σε διαφορετικό χρόνο – Βρέθηκαν με αφρούς στο στόμα (Εικόνες)

bangkong

Ταϊλάνδη: Θρίλερ με 6 νεκρούς που έφτασαν στο ίδιο ξενοδοχείο σε διαφορετικό χρόνο – Βρέθηκαν με αφρούς στο στόμα (Εικόνες)

Αναστάτωση έχει προκληθεί στην Ταϊλάνδη, μετά την ανακάλυψη έξι πτωμάτων, σε πολυτελές ξενοδοχείο της πρωτεύουσας.…

Μύκονος: Τουρίστες μοίρασαν λεφτά σε παιδιά Ρομά – Έδωσαν ακόμα και χαρτονομίσματα των 100 ευρώ (video)

Καταγραφή 15

Μύκονος: Τουρίστες μοίρασαν λεφτά σε παιδιά Ρομά – Έδωσαν ακόμα και χαρτονομίσματα των 100 ευρώ (video)

Το ζευγάρι είδε ότι τα συγκεκριμένα παιδιά ζητιάνευαν και αποφάσισε να τους προσφέρει χρήματα

Πολάκης για Συρεγγέλα: «Ούτε λέξη πίσω – Της είχαν δώσει εντολή να μην με αφήσει να μιλήσω» (video)

5613501

Πολάκης για Συρεγγέλα: «Ούτε λέξη πίσω – Της είχαν δώσει εντολή να μην με αφήσει να μιλήσω» (video)

«Mίλαγε πάνω μου με αγενέστατο τρόπο και δεν ήξερε το αντικείμενο καν γιατί κουβεντιάζαμε», τόνισε…