Newsroom

Newsroom

Φραντς Κάφκα – "Όποιος κάνει θαύματα λέει: Δεν μπορώ να αφήσω τη γη"

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, δημοσίευσε μόνο μερικές σύντομες ιστορίες και δεν τελείωσε ποτέ οποιοδήποτε από τα μυθιστορήματά του, εκτός από τη «Μεταμόρφωση». Ο Φραντς Κάφκα πέθανε στις 3 Ιουνίου του 1924.

5b3b94431dc52486688b45b5

Ήταν ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς του 20ου αιώνα, κύριος εκφραστής του Μοντερνισμού στη γερμανόφωνη Ευρώπη.

Το 1921, μετά την επιστροφή του στην Πράγα από το σανατόριο της Σλοβακίας, ο Κάφκα έγραψε την πρώτη του διαθήκη καταγράφοντας την επιθυμία του να καταστρέψει ό,τι υπήρχε «σε ημερολόγια, χειρόγραφα, επιστολές άλλων και δικές μου, σχεδιάσματα και τα λοιπά, να καούν χωρίς να διαβαστούν».

«Βράδυ, ώρα εντεκάμισι. Το ότι όσο δεν απελευθερώνομαι από το γραφείο είμαι χαμένος, μου είναι σαφές περισσότερο απ’ οτιδήποτε άλλο, το ζήτημα όμως είναι, όσο είναι δυνατό, να κρατήσω το κεφάλι μου τόσο ψηλά, ώστε να μην πνιγώ. Πόσο δύσκολο θα είναι αυτό, ποιες δυνάμεις θα μου απορροφήσει, φαίνεται ήδη από το ότι σήμερα δεν τήρησα το νέο μου πρόγραμμα, να καθήσω από τις οχτώ ως τις έντεκα το βράδυ στο τραπέζι μου, ότι μάλιστα αυτή τη στιγμή δεν το θεωρώ αυτό καμιά μεγάλη συμφορά, ότι έγραψα βιαστικά τούτες τις λίγες γραμμές, για να πέσω στο κρεβάτι μου», έγραφε στα Ημερολόγια. 


Μετά το θάνατο του Κάφκα, ο Μπροντ ετοίμασε την έκδοση των μυθιστορημάτων “Ο Πύργος (1925), “Η Δίκη” (1925) και “Αμερική” (1927), έργα που θεωρούνται ουσιαστικά ημιτελή.

Η Μεταμόρφωση (απόσπασμα)

Όταν ο Γκρέγκορ Σάμσα ξύπνησε ένα πρωινό από κακό όνειρο, βρέθηκε στο κρεβάτι του μεταμορφωμένος σε γιγάντια κατσαρίδα. Ήτανε ξαπλωμένος ανάσκελα, πάνω στη σκληρή ράχη του που ‘μοιζε με πανοπλία κι όταν σήκωνε λιγάκι το κεφάλι του μπορούσε να δει την τουρλωτή καφετιά κοιλιά του που ‘τανε χωρισμένη σε σκληρές καμπυλωτές δίπλες και που μόλις συγκρατούσε τα σκεπάσματά του για να ξεγλιστρήσουν τελείως από πάνω του. Τα πολυάριθμα ποδάρια του, που ήταν αξιοθρήνητα λεπτά σε σύγκριση με το υπόλοιπο κορμί του, ταλαντεύονταν ανήμπορα μπροστά στα μάτια του.

Τί μου συνέβη; Συλλογίστηκε. Όνειρο, δεν ήταν. Η κάμαρή του, μια συνηθισμένη ανθρώπινη κρεβατοκάμαρη, μόνο κομμάτι πιο μικρή απ’ το κανονικό, κειτόταν ήσυχη ανάμεσα στους τέσσερις γνώριμους τοίχους της. Πάνω απ’ το τραπέζι, όπου ήταν σκορπισμένα ανάκατα κάτι δείγματα από υφάσματα —ο Σάμσα ήταν περιοδεύων πωλητής—, κρεμόταν η εικόνα που ‘χε κόψει τελευταία από ‘να εικονογραφημένο περιοδικό που την είχε βάλει σε μιαν όμορφη επίχρυση κορνίζα. Η εικόνα παρίστανε μια κυρία με γούνινο καπέλο και γούνινη εσάρπα, που καθόταν στητή κι άπλωνε προς το μέρος του θεατή ένα πελώριο γούνινο μανσόν που μέσα του χανόταν ολόκληρο το χέρι της απ’ τον αγκώνα και κάτω.

Τα μάτια του Γκρέγκορ γύρισαν έπειτα στο παράθυρο και ο συννεφιασμένος ουρανός —θαρρείς πως άκουγες τις στάλες της βροχής να χτυπάνε στο περβάζι του παραθύρου— τον έριξε σε βαριά μελαγχολία. Γιατί να μην κοιμηθώ λιγάκι περισσότερο και να λησμονήσω όλες ετούτες τις ανοησίες, συλλογίστηκε αυτό όμως δεν μπορούσε να το κάνει, γιατί είχε συνηθίσει να κοιμάται γυρισμένος προς τα δεξιά και τώρα, στην κατάσταση που βρισκόταν, ήταν αδύνατο να στρίψει. Όσο κι αν πάσχισε να στρίψει προς το δεξί του πλευρό, δεν τα κατάφερε· ξανακυλούσε πάλι στ’ ανάσκελα. Δοκίμασε τουλάχιστον εκατό φορές, έκλεινε τα μάτια για να μη βλέπει τις αγωνιώδεις κινήσεις των ποδιών του και τα παράτησε μόνον όταν άρχισε να νιώθει στο πλευρό έναν απροσδιόριστο πόνο, που ίσαμε τότε του ήταν άγνωστος.

Θεέ μου, συλλογίστηκε, τί εξοντωτική δουλειά πήγα και διάλεξα!

Η Δίκη (απόσπασμα)

«Μόνο την προσοχή να μην προκαλεί κανείς! Να κάθεται φρόνιμα, όσο κι αν αυτό αντιτίθεται στο πνεύμα του! Να προσπαθήσει να εννοήσει ότι αυτός ο μεγάλος δικαστικός οργανισμός βρίσκεται τρόπον τινά σε μια διαρκή εκκρεμότητα και ότι μπορεί κανείς βέβαια, όταν ο ίδιος αυτόβουλα αλλάζει κάτι στη θέση του και γίνεται αιτία να χάσει το έδαφος κάτω από τα πόδια του, να γκρεμιστεί ο ίδιος, ενώ ο μεγάλος οργανισμός βρίσκει εύκολα την ισορροπία πάλι και ξεπερνά την ενόχληση- αφού όλα είναι συναφή- και παραμένει αμετάβλητος, αν δε γίνεται μάλιστα ακόμα συμπαγέστερος, προσεκτικότερος, αυστηρότερος, σκληρότερος».

Μικρές διάσημες φράσεις του

Νομίζω ότι θα ΄πρεπε να διαβάζουμε μόνο τα βιβλία που μας πληγιάζουν και μας μαχαιρώνουν.

Η νεότητα είναι ευτυχισμένη, γιατί έχει τη δυνατότητα να δει την ομορφιά. Όποιος διατηρεί την δυνατότητα να δει την ομορφιά, δε γερνάει ποτέ.

Το νόημα της ζωής, είναι ότι σταματά

Η ανθρώπινη ιστορία είναι το δευτερόλεπτο ανάμεσα σε δυο βήματα ενός περιπατητή

Όποιος πιστεύει, δεν μπορεί να ζήσει θαύματα. Την ημέρα δεν βλέπει κανείς τ’ άστρα. Όποιος κάνει θαύματα, λέει: Δεν μπορώ να αφήσω τη γη


Κασσελάκης: Ανακοινώνει την υποψηφιότητά του μέχρι την Παρασκευή – Τα επόμενα βήματα

Κασσελάκης 2

Κασσελάκης: Ανακοινώνει την υποψηφιότητά του μέχρι την Παρασκευή – Τα επόμενα βήματα

Κάτι παραπάνω από σίγουρο είναι πως ο Στέφανος Κασσελάκης θα είναι ξανά υποψήφιος για την…

Επίθεση κατά Νετανιάχου: 200 μεγαλοεπιχειρηματίες του Ισραήλ τον προειδοποιούν – «Βυθιζόμαστε στην άβυσσο»

μπενιαμίν νετανιάχου 1

Επίθεση κατά Νετανιάχου: 200 μεγαλοεπιχειρηματίες του Ισραήλ τον προειδοποιούν – «Βυθιζόμαστε στην άβυσσο»

Οι 200 επικεφαλής των μεγαλύτερων εταιρειών του Ισραήλ τονίζουν πως ο Νετανιάχου θα πρέπει να…

Νόβακ Τζόκοβιτς: Έκανε διάδρομο και χόρευε τον «Ζορμπά» του Θεοδωράκη – Τον αποθέωσαν οι Έλληνες στα σχόλια (video)

Καταγραφή 22

Νόβακ Τζόκοβιτς: Έκανε διάδρομο και χόρευε τον «Ζορμπά» του Θεοδωράκη – Τον αποθέωσαν οι Έλληνες στα σχόλια (video)

Ακόμα πιο αγαπητός στην πατρίδα μας έγινε ο Νόβακ Τζόκοβιτς με ένα βιντεάκι που ανέβασε…

«Πώς θα γίνετε πλούσιοι με ένα καφεδάκι λιγότερο: Το άρθρο της Καθημερινής που προκάλεσε αντιδράσεις

Καθημερινή καφές

«Πώς θα γίνετε πλούσιοι με ένα καφεδάκι λιγότερο: Το άρθρο της Καθημερινής που προκάλεσε αντιδράσεις

Ο συντάκτης του άρθρου της καθημερινής μας προτρέπει να κόψουμε έναν καφέ

Την «είπε» – και δικαίως- σε δημοσιογράφους η Πηνελόπη Αναστασοπούλου: «Καλό είναι να μην κάνετε τέτοιες ερωτήσεις»

Πηνελόπη Αναστασοπούλου

Την «είπε» – και δικαίως- σε δημοσιογράφους η Πηνελόπη Αναστασοπούλου: «Καλό είναι να μην κάνετε τέτοιες ερωτήσεις»

Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου ενοχλήθηκε με τις ερωτήσεις των δημοσιγράφων

Ράνια Τζίμα: «Μου πήρε πάρα πολλά χρόνια να πάω στο ρεπορτάζ με φούστα – Στο σπίτι μου δεν υπάρχει καθρέπτης» (Video)

image 4

Ράνια Τζίμα: «Μου πήρε πάρα πολλά χρόνια να πάω στο ρεπορτάζ με φούστα – Στο σπίτι μου δεν υπάρχει καθρέπτης» (Video)

«Ίσως αισθανόμουν ότι, αν η θηλυκότητα μου φαινόταν στα ρούχα μου, αυτό θα με έκανε…